nieuws

M&S is 900 miljoen minder waard

Buitenland

M&S is 900 miljoen minder waard

LONDEN – De Britse keten Marks & Spencer is dit jaar ruim 900 miljoen euro minder waard geworden. Carrefour doet het daarentegen heel goed en winst fors in merkwaarde. Dat concludeert het internationale merkenbureau Interbrand aan de hand van een eigen grootschalig merkenonderzoek.

Carrefour staat op plaats één en de Britse retailers Tesco en M&S staan op respectievelijk de tweede en derde plaats. De merkwaarde van Carrefour is goed voor 9523 miljoen euro. Vorig jaar was hetzelfde merk nog 6620 miljoen waard. Daarmee is het Franse foodmerk in de food-merkenlijst het sterkst in waarde gestegen. De merkwaarde van Tesco is enigszins afgenomen, van 5617 miljoen euro in 2008 naar 5502 miljoen in 2009. Discounters Aldi en Lidl zagen hun waarde stijgen.

Wal-Mart

Wal-Mart is nog steeds het grootste merk ter wereld, met een merkwaarde van 129.809 miljard dollar. Interbrand berekent hoeveel winst een bedrijf de komende zes jaar uitsluitend op basis van merkkracht kan genereren en drukt dat uit in een contante waarde. Merken worden steeds belangrijker, want de totale waarde van de Europese winkelketens is sinds vorig jaar licht gestegen. In de onderstaande ranglijst wordt de merkwaarde in miljoenen over 2009 (links) en 2008 (rechts ) weergegeven. 

Carrefour 9523 6620
Tesco 5502 5617
M&S 4197 5100
Aldi 3348 2675
Auchan 1930 1860
El Corte Ingles 1808 1930
Asda 1273 1224
Lidl 1146 910
Edeka 880 905
Sainsbury’s 542 512
Mercadona 422 398
Kaufland 373 418
Rewe 290 303
Reageer op dit artikel