nieuws

Supermarktreuzen richten vizier op China

Buitenland

Supermarktreuzen richten vizier op China

HONGKONG – Carrefour en Wal-Mart breiden razendsnel uit op de Chinese
markt. Beide supermarktreuzen zien de winkelverkopen met tientallen procenten
oplopen. Mede door de sterk opkomende economie heeft de grootste
consumentenmarkt ter wereld de volledige focus van de
retailgiganten.


Vorig jaar voerde het Franse supermarktconcern zijn omzet in China met 53

procent op tot bijna 2,5 miljard euro. Het aantal hypermarkten dat het

concern rond grote steden exploiteert verdubbelde tot 95. Daarmee bleef

Carrefour ver voor op de detailhandelsmarkt als geheel, die met ruim 14

procent groeide, en op zijn grootste lokale en buitenlandse concurrenten.

Het Amerikaanse Wal-Mart voerde zijn verkopen in China met ruim een derde op tot

bijna 1,5 miljard euro.

Aftroeven

Begin dit jaar troefde Wal-Mart Carrefour af in de strijd om een

minderheidsbelang in Trust-Mart, de nummer zes onder de Chinese

supermarktketens. Wal-Mart hoopt door de aankoop zijn omzet in China te kunnen

verdubbelen en honderd extra vestigingen toe te voegen aan zijn bestand van 66

hypermarkten.

Prominente rol

De aanstormende buitenlandse detailhandelsketens spelen een prominente rol

op de zich ontwikkelende Chinese markt. Zo is Carrefour na Lianhua de tweede

supermarktketen in het land. Naast Carrefour en Wal-Mart zijn nog veertien

buitenlandse ketens in het land actief, waaronder prominent het Duitse Metro en

het Britse Tesco, die er vorig jaar elk ruim 900 miljoen euro omzetten, en

het Franse Auchan, dat goed was voor euro 604 miljoen euro. Alle buitenlanders

samen nemen bijna een derde van het Chinese supermarktsegment voor hun

rekening.

Reageer op dit artikel