nieuws

Prijzen Britse supers flink omhoog

Buitenland

Prijzen Britse supers flink omhoog

LONDEN – Britse supermarkten zeggen wel dat ze elkaar fel op prijs
beconcurreren, maar in werkelijkheid voeren ze forse prijsverhogingen
door.


Dat stelt de Britse krant The

Independent
op basis van een prijsvergelijking via de site Mysupermarket

van een mandje van 17 vaak gekochte items. Tussen juni 2007 en juli 2008

bleken deze producten fors duurder bij Sainsbury’s (31,6 procent), Tesco

(27,5 procent) en Asda (21,6 procent).

 

Mythe‘Bij deze cijfers valt het recente

bericht
van het British Retail Consortium in het niet, dat stelt dat

vergeleken met juni vorig jaar de prijzen in juni 2008 zeven procent

hoger zijn’, becommentarieert The Independent. De krant spreekt van een

zogenaamde prijsoorlog die niet meer is dan een mythe.

 

PRBritse retailers zijn actief

als het om prijs gaat. Tesco kondigde vorige maand aan dat 3000

artikelen tot 50 procent in prijs zouden worden verlaagd. Asda beloofde

10 hardlopers, waaronder brood, eieren en boter, voor slechts 50 pence

(63 eurocent) te verkopen. ‘Dit is meer PR dan het helpen van

consumenten die toch al te maken hebben met stijgende kosten van

levensonderhoud’, stelt de krant.

 

Marketing en spinDe Britse retailers noemen

stijgende grondstoffenprijzen als oorzaak voor prijsinflatie, maar

wijzen unfaire praktijken af. Malcolm Walker, topman van de

diepvries-retailer Iceland, stelt dat de Britse supermarktorganisaties

zich een echte prijsoorlog eenvoudigweg niet kunnen permitteren. ‘Geen

enkele retailer kan de prijzen met meer dan één procentpunt van de

brutomarge laten zakken. Alles wat zij met prijs doen, is tactisch. Het

is allemaal marketing en spin.’

 

Lees ook:Morrisons

wakkert prijzenoorlog aanWaakhond onderzoekt positie Tesco

Reageer op dit artikel