artikel

Casino’s high-tech antwoord op Amazon

Buitenland 1082

Casino’s high-tech antwoord op Amazon

PARIJS – Sinds begin oktober heeft het Franse Casino een high-tech-supermarkt net buiten de Champs-Élysées in Parijs. Distrifood bezoekt de winkel met een groep fabrikanten en vraagt aan virtuele butler Max waar de eieren staan.

Het verhaal in een notendop: Casino kampt met schulden en oplopende concurrentie. Concurrent Monoprix heeft daarbovenop een alliantie gesloten met Amazon Prime om levensmiddelen te verkopen. Kortom, de koers daalt. Carrefour zou al een vijandige overname hebben geprobeerd. Een scenario dat Ahold in Nederland ook zou kunnen overkomen, al lijkt dat van die schuldenlast onwaarschijnlijk. Hoe dan ook, Casino opent als reactie een high-tech-supermarkt om te tonen dat de formule een stevig deuntje supermarkt 2.0 meeblaast.

Een korte video-impressie van de high-tech Casino in Parijs, tekst loopt onder de video door:

Pantomime-speler en ufo

Distrifood bezocht met een groep fabrikanten, de conceptstore in hartje Parijs. Al op straat valt de interactieve, virtuele etalage op. Voorbijgangers zien zich geprojecteerd naast een pantomime-speler, een negentiende-eeuwse dame of zelfs een ufo. Heeft niks te maken met een supermarkt, is leuk om even te zien, maar na 2 minuten is de stopkracht eraf. Het maakt wel nieuwsgierig naar de winkel binnen. We zijn even verrast, want bij de ingang staat een dame van vlees en bloed die ons een papieren foldertje in handen drukt. Dit is high tech 0.0. Op de folder uitleg hoe we straks kassaloos kunnen betalen. Volgens de instructies downloaden we de app, koppelen die aan onze bankpas en voeren een telefoonnummer in ter verificatie. In theorie zouden we alle producten moeten kunnen scannen, afrekenen, waarna op het beeldscherm een barcode verschijnt waarmee we door het poortje naar buiten kunnen. Helaas, de app accepteert geen Nederlands mobiel nummer. Teleurstelling. ‘Maar’, zo wordt ons verzekerd, ‘Aziatische klanten kunnen met hun Facebookvariant Wechat wel betalen.’ Gelukkig is er ook de scan & go-mogelijkheid, in ons land al zo normaal dat het amper high-tech kan worden genoemd.

Voorraadkast, koelkast en woonkamer

Voor wat betreft routing is de relatief kleine supermarkt met 6000 artikelen verdeeld over drie etages. De kelder met kw heet ‘de voorraadkast’. De begane grond gaat door het leven als ‘keuken en koelkast’ en biedt
onder andere een agf-afdeling, maar ook een ‘Bar à Croc’ (snackcounter). Op de eerste verdieping is de ‘woonkamer’ waar we én kunnen wegzakken in een bankstel én met enkele drukken op onze knop datzelfde bankstel kunnen kopen en laten bezorgen. Ook is er een ‘gadget’- afdeling met hebbedingetjes, als smartwatches, action cams en Dyson-stofzuigers. Casino verkoopt in de beste hypermarkttraditie veel non-food, op gigantische, interactieve beeldschermen te bestellen. De interface is echter die van een normale desktop. Wat is de toegevoegde waarde? We kunnen er ook voor de spiegel staan die onze leeftijd schat en suggesties doet voor artikelen die echt bij ons passen. De Distrifood-redacteur − een vitale vijftigplusser − is volgens de spiegel 26 jaar oud. En dat na twee keer scannen!

Swipen door het Casino-assortiment

Terug naar de levensmiddelen. Er staat een wand met interactieve schermen waarmee we door het assortiment kunnen ‘swipen’ dat niet in de winkel staat. Kwestie van barcode scannen, in de winkel afrekenen en thuis laten bezorgen. Wat is de meerwaarde om dat in de winkel te doen en niet thuis op de bank? De meegereisde fabrikanten zijn wel enthousiast over de schaplabels. Niet in zwart-wit en statisch, maar in kleur en mini-kleurentv-schermpjes over de hele breedte van de plank. Communicatie met je klant op het aankoopmoment. Het lijkt de gouden graal in productpromotie. Keerzijde: al die teksten die voorbijflitsen maken het schap zeer onrustig.
Uiteindelijk besluiten wij Max, de spraakassistent om hulp te vragen. ‘Oké Max, waar staan de eieren (les oeufs)?’, vragen wij. Max verstaat het als ‘les yeux’ (‘ogen’). Wij hadden iets meer intelligentie verwacht. Immers, geen enkele super verkoopt ogen. Dan maar cola. Dat werkt prima, er verschijnt een 3D-plattegrond. We kunnen de code scannen en onze telefoon leidt ons naar het goede schap. Overigens volkomen onnodig in dit kleine winkeltje.

Reageer op dit artikel