nieuws

Supers stappen massaal in Black Friday-gekte

Branche & Bedrijf 2765

Supers stappen massaal in Black Friday-gekte
Bron: Dekamarkt.nl

DOETINCHEM – Steeds meer Nederlandse supermarktketens zetten in op het Amerikaanse koopjesfestijn Black Friday. ABN Amro zegt echter dat de consument ‘onverschillig tot negatief’ is ten aanzien van het evenement.

Dat supers brood zien in Black Friday, blijkt uit een rondgang van Distrifood op supermarktwebsites.

Black Friday ‘begon’ bij Dirk

Dirk van den Broek haakte in 2017 voor het eerst in op Black Friday met een mix van dagaanbiedingen in non-food, kw en vers. Het zou een groot succes zijn geweest, zo meldde de keten op de dag van het koopjesfestijn. De aanbiedingen in non-food waren binnen een half uur uitverkocht. ‘Aantallen van producten die genoeg zijn om een week lang aan te kunnen bieden, vlogen binnen een half uur de winkel uit.’ Een jaar later koos Dirk, vanwege dat succes, wederom voor Black Friday-acties.

Dirk en Deka

Dat Dirk met ‘Spectaculaire korting op grote A-merken tijdens Black Friday’ komt, is geen verrassing. De keten stapte als eerste Nederlandse supermarkt in op het event (zie kader). Ook dit jaar zijn de kortingen bij Dirk alléén op Black Friday beschikbaar. De meeste winkels zijn al om 7.00 uur open voor de koopjesjagers. Dirk biedt zowel non-food als food aan met extreme kortingen. Ook Detailresult-zusje Dekamarkt zet in op Black Friday. Deze keten biedt de hele week korting op producten, maar op 29 november zijn ze volgens Dekamarkt nóg voordeliger.

Black Friday bij Lidl

Lidl stapt voor zijn online klanten in op Black Friday met diverse op=op-aanbiedingen. Het gaat om gadgets, gereedschap, keukenartikelen en andere non-foodproducten. De aanbiedingen zijn alleen geldig via Lidl-shop.nl. Een soortgelijke actie speelt bij Albert Heijn. Deze op=op-aanbiedingen zijn de hele week te bestellen, en gaan ook alleen over non-food.

Spar survivalboxen

Spar lanceert vanwege Black Friday zogeheten survivalboxen. De formule meldt dat het vanaf 29 november tot en met Cyber Monday (2 december) vijf survival kits weggeeft via social media. Het gaat om 5 ‘verrassend makkelijke boxen’, die zijn gevuld met ‘producten om het energieniveau van de klant aan te vullen’, zo laat Spar weten. In de boxen zitten onder meer energierepen, energiedrankjes en stressballen.

ABN Amro: ‘Consument onverschillig tot negatief’

ABN Amro zegt dinsdag dat de meerderheid van de consumenten onverschillig tot negatief is ten aanzien van Black Friday. Dat blijkt uit de Monitor Duurzaamheid die de bank elk kwartaal maakt met PanelWizard. 57 procent van de ruim 1000 respondenten vindt het ‘overdreven Amerikaans gedoe’. Ruim 7 op de 10 Nederlanders meent dat het onnodige aankopen stimuleert. Verder stelt driekwart van de Nederlands zich zelden tot nooit te laten verleiden door hoge kortingen. Toch houdt bijna 6 op de 10 Nederlanders die Black Friday kennen wel de aanbiedingen in de gaten op de dag zelf.

Bol.com haalde Black Friday naar voren

Begin november werd duidelijk dat Bol.com, onderdeel van Ahold Delhaize, zijn verkopen voor de commerciële topdagen Singles Day en Black Friday naar voren zou halen en ze over meer dagen uit zou smeren. Topman Huub Vermeulen zei erover dat Bol.com het waarschijnlijk zo druk krijgt, dat het anders niet mogelijk is om alle sinterklaaspakjes op tijd bezorgd te krijgen. Vorig jaar zou Bol.com in november en december meer dan 20 miljoen artikelen hebben verwerkt. Om de Sint-bestellingen zo min mogelijk in de weg te zitten, begon de Black Friday-koopjesperiode van 22 november tot en met 29 november.

2018: ‘Jumbo’s Yellow Week’ en Odin kiest voor NIKS

‘Black Friday? Wat dacht je van een Yellow Week!’, zo schreef Jumbo in 2018 nog op zijn website. ‘Black Friday is dé dag vol voordeel, maar bij Jumbo trekken we daar graag een hele week voor uit.’ Of de keten uit Veghel dit jaar weer inspeelt op het event, is onduidelijk. Een andere opvallende inhaker van 2018 kwam van biologische supermarktketen Odin en Greenpeace. Samen organiseerden zij de dag na Black Friday ‘De Dag van NIKS’. Het was een tegengeluid ‘tussen al het koopgeweld’.

Reageer op dit artikel