nieuws

Spar waardevolste Nederlandse retailmerk

Branche & Bedrijf 2533

AMSTERDAM – Spar is het meest waardevolle retailmerk in de Brandz Top 30 van Nederlandse merken die is opgesteld door WPP en Kantar.

Spar waardevolste Nederlandse retailmerk

Met een 10e plaats in de ranglijst van 30 meest waardevolle Nederlandse merken is Spar de hoogste genoteerde retailer in de Brandz Top 30. De merkwaarde van de internationaal opererende supermarktketen wordt gewaardeerd op 1,976 miljard dollar, zo’n €1,787 miljard. Dat is 3,4 procent meer dan vorig jaar, toen de Nederlandse ranglijst voor het eerst werd gepubliceerd.

Action snelst groeiend

Action is met een 13e plaats de op een na hoogst genoteerde retailer. Volgens WPP Kantar bedraagt de merkwaarde van de non-fooddiscounter €1,014 miljard, maar liefst 122 procent meer dan vorig jaar toen het bedrijf nog 17e was op de ranglijst. Action is daarmee bovendien het snelst groeiende merk met Thuisbezorgd, dat 52,2 procent meer werd werd, op plaats 2. Volgens Kantar heeft Action de sterke groei mede te danken aan de internationale expansie.

Spar ruim twee keer waard dan AH

Als exclusief naar supermarkten wordt gekeken, is de internationale supermarkt- en gemakswinkelketen Spar veruit het merk met de meeste waarde. Het merk Spar is ruim twee keer zoveel waard als Albert Heijn, dat op €872 miljoen wordt gewaardeerd. Overigens wel 5,4 procent meer dan in de editie van vorig jaar. Jumbo zien we terug op plaats 20 in de sterkemerkenlijst, met een merkwaarde van €458 miljoen. De groei met 4,3 procent meer waarde dan in de vorige lijst kan niet verhinderen dat de gele formule daalt van de 18e plaats. E-tailers Coolblue (16) en Bol.com (18) zijn nog net voor de keten uit Veghel te vinden. Hema sluit wat de retailers betreft de lijst met een 23e plaats en een waarde van €338 miljoen.

Shell grootste

Shell is de  absolute koploper van de ranglijst en wordt gevolgd door Heineken op plaats 2 en platform Booking.com op 3. Gekeken naar food zijn Honig (29) en biermerken Amstel, Grolsch, Bavaria, Hertog Jan en Brand in de merkenlijst te vinden.

Merkwaarde

De merkwaarde zoals WPP Kantar die berekent, is een samenstelsel van interviews met consumenten en harde een analyse van harde data zoals financiële prestaties en zakelijke prestaties. Voor de Nederlandse top-30 zijn meer dan 32.000 consumenten ondervraagd.

 

Reageer op dit artikel