nieuws

Picnic de goedkoopste met online verkoop

Branche & Bedrijf 1911

Picnic de goedkoopste met online verkoop

DEN HAAG – Picnic komt als goedkoopste uit de bus bij een prijsvergelijking met Albert Heijn en Jumbo.

Het AD vergeleek met online consument Natasja Goossen de prijzen van 3 online supermarktketens. Daarbij kwam Picnic als goedkoopste uit de bus, zo blijkt volgens het AD uit de prijsvergelijking met 17 producten. De aanbieders AH, Jumbo en Picnic ontlopen elkaar niet veel volgens de krant. ‘Los van de productprijzen kunnen bezorgmoment en kortingsacties bepalend zijn voor welke het goedkoopst is’, aldus de krant. Dat het boodschappenlijstje van Picnic per saldo het goedkoopst is, komt volgens de krant vooral door het gratis bezorgen, ‘want het prijsverschil met Jumbo is gering.’

‘AH exclusief bezorgkosten het goedkoopst’

Het AD concludeert verder dat de meeste prijzen van Jumbo op hun beurt ‘iets lager liggen dan bij Albert Heijn. Maar die heeft vaak scherpe aanbiedingen, zoals deze week het krat bier (€6,90 korting!). Daardoor was Albert Heijn exclusief bezorgkosten zelfs het goedkoopst en bood het met een tweede product gratis of halve prijs de meeste waar voor je geld’, aldus de krant.

Minimaal bestelbedrag varieert per formule

Uit de test blijkt dat klanten bij Jumbo en Picnic voor minimaal €25 moeten bestellen. Dat bedrag is bij AH €50 en de bezorgkosten variëren er van €2,50 tot €9,95, afhankelijk van het tijdstip. Bij Jumbo varieert dit bedrag tussen de €3,95 en 7,95 voor bezorging. Zowel AH als Jumbo bieden gratis bezorging aan bij de aanschaf van bepaalde actieproducten.  De krant merkt op dat het assortiment bij Picnic wat beperkter is dan bij Jumbo en AH; zo verkoopt Picnic bijvoorbeeld geen kratten bier. ‘Ook biedt deze leverancier minder bezorgmomenten en kom je als nieuwe klant eerst nog op een wachtlijst te staan’, aldus het AD.

‘Online bestellen legt het af tegen fysieke winkel’

Uit de proef blijkt dat de prijzen van de producten online hetzelfde zijn als in de winkel, en ook online gelden dezelfde aanbiedingen. Volgens retaildeskundige Paul Moers zal online bestellen het echter nooit winnen van de fysieke winkel ‘omdat de gemiddelde afstand tot de supermarkt, zo’n 900 meter, simpelweg te kort is.’ Daarnaast vinden klanten een bezoekje aan de supermarkt ook wel gezellig, ‘het gaat om de beleving.’

Knappe prestatie van Picnic

Moers noemt de online boodschappenmarkt ‘een ingewikkelde en verliesgevende markt. Geen van de bedrijven maakt winst. Sterker nog, Picnic draait enorme verliezen.’ Hij noemt het ‘heel knap’ dat Picnic in 2015 als nieuwkomer verscheen en zo de tweede online supermarkt is geworden, na koploper Albert Heijn en noemt het ‘onbegrijpelijk’ dat Jumbo en Albert Heijn dat hebben laten gebeuren.

Reageer op dit artikel