nieuws

Ondernemers Jumbo Leusden: ‘Heel verdrietig’

Branche & Bedrijf 14326

Ondernemers Jumbo Leusden: ‘Heel verdrietig’

LEUSDEN – Jumbo-ondernemer Brigitte van Wincoop en haar man zijn ‘kapot’ van de negatieve berichten in de media, afgelopen week.

Dat zegt een geëmotioneerde Van Wincoop vrijdagochtend tegen Distrifood. ‘We zijn heel verdrietig. We worden afgemaakt in en door de media.’

‘Foutje’

Het ging om een foutje, aldus de Jumbo-ondernemer. Ze doelt op de foto van een briefje die een personeelslid heeft gemaakt en binnen de kortste keren viral ging. Op het briefje staat dat medewerkers moeten boeten wanneer ze niet adequaat inhaken op een vierde klant in de rij. De foto verscheen maandag op onlineplatform Reddit, waarna veel mensen via social media erop inhaakten en verwezen naar Jumbo’s Zekerheid ‘vlot winkelen’. Niet veel later werd duidelijk dat het om de winkel van het ondernemersechtpaar in Leusden ging.

‘Wakker schudden met een statement’

Ook tegen het AD heeft Van Wincoop inmiddels haar verhaal gedaan over het hoe en waarom achter het briefje. ‘Hadden we niet moeten doen, het mag ook niet. We wilden onze medewerkers alleen wakker schudden met een statement. Dat ze beseffen hoeveel geld het ons kost als een klant als vierde wachtende de boodschappen gratis krijgt. Maar die actie is verschrikkelijk uit de hand gelopen. Ik heb het gevoel alsof we naar de slachtbank zijn geleid. Dat we slechte mensen zijn die ons personeel uitbuiten. Onzin, maar dat beeld blijft wel hangen.’ De ondernemers hebben aan het hele team van 115 mensen excuses aangeboden, aldus de krant. Ook heeft Jan van Wincoop het briefje dinsdagochtend meteen weggehaald.

Jonge medewerkers

‘We merken al een tijdje dat ons personeel niet om extra caissières vraagt als de rij te lang wordt’, aldus Brigitte van Wincoop tegen het AD. ‘Als hun oortjes niet werken, dienen ze via ons omroepsysteem extra mensen op te roepen. Dat laatste gebeurt eigenlijk nooit, terwijl het soms wel nodig is. Het lijkt erop dat zeker de jonge medewerkers schroom hebben om om te roepen. We waren het op een gegeven moment zo beu, dat we maandagmiddag dat briefje in de kantine hebben gelegd. Als statement.’ Het is volgens de Jumbo-ondernemers nooit daadwerkelijk de bedoeling geweest om inkomen van de medewerkers in te houden.

Jumbo in Leusden en Spakenburg

Het echtpaar Van Wincoop, al zo’n 20 jaar ondernemer voor Jumbo in Spakenburg, runt sinds anderhalf jaar de Jumbo in Leusden. In Spakenburg zegt Van Wincoop nooit gedoe te hebben met wachtrijen. Tegen de krant reageren de ondernemers niet op de vraag of Jumbo beter kan stoppen met de gratis boodschappen voor de vierde wachtende in de rij. ‘Dat laten we over aan het hoofdkantoor in Veghel.’

Jumbo: ‘Incident in één winkel’

Een woordvoerder van de supermarktketen laat weten dat er intern geen discussie is over deze regel. ‘Nee, het gaat hier om een incident in één winkel. Het is absoluut geen beleid om hier zo mee om te gaan.’

Reageer op dit artikel