nieuws

IRI: In 2020 groeit supermarktomzet 4,7%

Branche & Bedrijf 3409

IRI: In 2020 groeit supermarktomzet 4,7%
Foto: ANP

ZALTBOMMEL – Onderzoeksbureau IRI Nederland rekent voor 2020 op een groei van de supermarktomzet met 4,7 procent.

Dit groeicijfer is opgebouwd uit 2,5 procent ‘basisgroei’, 2 procent groei dankzij de extra week in 2020 (week 53) en 0,2 procent ‘EK-groei’. Dit laatste is wel afhankelijk van de prestaties van het Nederlands elftal. IRI heeft voor deze verwachte omzetgroei gekeken naar de Nederlandse supermarkten inclusief hard discount en inclusief de online verkopen van de traditionele supermarkten.

Food Formule Event

Jumbo verwacht in 2019 uit te komen op een omzet van €8,5 miljard. Voor 2021 is een jaaromzet van €10 miljard het streven. Weten hoe Jumbo zijn doelen bereikt? Op 26 november spreekt Olaf de Boer, Jumbo-directeur inkoop en merchandising, tijdens het Food Formule Event van Distrifood. Het wordt een interactieve sessie.

Klik hier voor meer info

Basisgroei zakt

De verwachte groei van 2020 komt hoger uit dan de huidige marktgroei van 4,3 procent (t/m week 45 2019). Toch heeft IRI de ‘basisgroei’ (+2,5%) naar beneden bij moeten stellen. Het groeicijfer van 2019 wordt namelijk deels gedreven door de btw-verhoging begin dit jaar, van 6 naar 9 procent. Dit zal in 2020 geen invloed hebben op het groeipercentage. Deze verwachting is gebaseerd op basis van de langetermijnontwikkeling van de supermarktomzet en het Bruto Binnenlands Product.

2x oudjaarsdag zorgt voor omzetplus

Een belangrijke drijver van de groei is de 53e week die 2020 bevat. De supermarktomzetten worden geregistreerd op weekbasis. Volgens de internationale standaard is de eerste week van een jaar de week die vier of meer dagen van dat kalenderjaar bevat. Aangezien 1 januari 2021 op een vrijdag valt, wordt die week nog in zijn geheel bij 2020 geteld. Dit betekent dat het jaar 2020 twee keer 31 december bevat. Vanuit het verleden is bekend dat deze extra week inclusief feestdagen ongeveer 2,0 tot 2,1 procent extra groei brengt, weet IRI.

Bier, frisdrank en snacks

Tot slot verwacht IRI een groei in vooral bier, frisdrank en snacks, nu Nederland zich definitief heeft gekwalificeerd voor het EK 2020. Ook spaaracties van supermarkten in de EK-periode zullen voor extra omzet zorgen. Bij goede resultaten van het Nederlandse elftal, wordt een omzetplus van €60 tot €70 miljoen verwacht, wat zich vertaalt in een additionele marktgroei van 0,2 procent.

Reageer op dit artikel