nieuws

AH viert EK-kwalificatie met tompouces

Branche & Bedrijf 2240

AH viert EK-kwalificatie met tompouces
Foto: ANP

ZAANDAM – Albert Heijn viert vandaag de kwalificatie van het Nederlands voetbalelftal voor het Europees kampioenschap voetbal met een speciale aanbieding met oranje tompouces.

Alleen vandaag kunnen klanten vier tompouces krijgen voor €2, zo meldt de marktleider in een advertentie in de dagbladen onder het motto ‘Dit moet even lekker gevierd worden’. Albert Heijn identificeert zich in de advertentie als ‘Trotse partner van de Oranje Fans’, een term die onderdeel uitmaakt van een overeenkomst van AH met de KNVB die op 1 september is ingegaan en duurt tot 31 december 2022.

AH sinds dit jaar weer partner van de KNVB

Volgens de overeenkomst is AH partner van het Nederlands vrouwenvoetbalteam, van de Oranjefans en het KNVB-programma Fit. Eerder dit jaar waren er vanuit Albert Heijn rond het WK voetbal voor vrouwen al acties. Nederland kwalificeerde zich afgelopen weekeinde voor het eerst voor een groot voetbaltoernooi sinds 2014, toen het wereldkampioenschap plaatsvond in Brazilië.

Voetbalkampioenschappen leveren omzetpiek op

Voetbalkampioenschappen zijn traditioneel melkkoeien voor supermarkten, vooral als het Nederlands elftal succesvol is. Zo schatte onderzoeksbureau GfK in 2010, toen Nederland de finale haalde, de omzetpiek op €72 miljoen. Rond het EK in 2012 kwam de omzetplus uit op €21 miljoen. Voor 2015 werd een plus van €60 miljoen gemeten.

Oranje-omzet kan dit jaar nog hoger uitvallen

Volgens Joop Holla van GfK, geciteerd in De Telegraaf, kan de oranjepiek dit jaar nog weleens hoger uitvallen omdat Nederland smacht naar een voetbalfeestje. ‘Dat hebben we sinds de derde plaats op het WK 2014 natuurlijk zes jaar niet meer meegemaakt.’ Holla verwacht dat het de hype een extra piek krijgt door het feit dat het Nederlands elftal komende zomer minimaal drie wedstrijden in eigen huis speelt. ‘De sfeer van zulke thuiswedstrijden slaat over op het hele land.’

Reageer op dit artikel