nieuws

AH: klanten vragen dagelijks blockchain-info

Branche & Bedrijf 6652

AH: klanten vragen dagelijks blockchain-info

ZAANDAM – Na de beginpiek ziet AH naar eigen zeggen dat klanten dagelijks informatie opvragen uit de blockchain.

Dat blijkt uit een artikel van Retailtrends over de blockchaintechnologie bij de marktleider. ‘Dit aantal vragen zou redelijk stabiel zijn, al wil de supermarktketen dat niet specificeren’, aldus de Retailtrends. Volgens Albert Heijn is mede door dit resultaat ook een blockchain voor eieren ontwikkeld en moeten andere producten volgen. ‘We zijn structureel bezig de ketens van de eigen merkproducten inzichtelijk te maken. Vooral die producten waarvan we weten dat klanten graag meer willen weten over de herkomst en productie.’

Blockchain niet zaligmakend

AH stelt dat blockchain in dit streven niet zaligmakend is. ‘Dat kan ook op andere manieren. Zo hebben we laatst een wereldkaart online gezet op ah.nl waarop de ruim 1.200 fabrieken te vinden zijn waar de laatste stap in het productieproces wordt uitgevoerd voor de AH-huismerkproducten. In één oogopslag zie je de verdeling van deze locaties over de wereld’,aldus een woordvoerder in Retailtrends.

AH testte technologie in logistiek

Het artikel vermeldt ook dat op blockchaingebied vorig jaar een test plaatsvond op logistiek vlak. ‘Daarbij is het proces omtrent het aftekenen van vrachtbrieven gedigitaliseerd. Dat levert onder andere een tijdsbesparing op, scheelt papieren rompslomp en zorgt voor grotere procestransparantie en een hogere tevredenheid onder het betrokken personeel’, aldus het blad.

Blockchain is een technologie gebruikt om gegevens vast te leggen zonder dat één centraal opslagpunt de data beheerst en coördineert. Daardoor is het systeem robuuster voor onder andere aanvallen en is de info sneller up-to-date.

 

Reageer op dit artikel