nieuws

9 op de 10 consumenten shopt met eigen tas

Branche & Bedrijf 989

9 op de 10 consumenten shopt met eigen tas
Foto: ANP

DONGEN – Van de Nederlandse consumenten neemt 91 procent (bijna) altijd een eigen boodschappentas mee naar de supermarkt.

Van de ondervraagden in Nederland zegt 73 procent (bijna) altijd gebruik te maken van een hervulbaar (water)flesje voor drinken onderweg. Wat dat betreft is er een ‘massale gedragsverandering’ waar te nemen volgens de onderzoekers van de GfK-enquête ‘Plastic waste: who cares, who does’. GfK voerde het onderzoek uit in samenwerking met Europanel en Kantar in 25 landen wereldwijd.

Eigen tasje bij groente en fruit

De goede bedoelingen blijken echter veel minder (41 procent) wanneer het gaat om vergelijkbare maatregelen als het meenemen van eigen tasjes, zakjes en netjes voor groente en fruit. Ook wat betreft het gebruik maken van een hervulbare beker voor warme dranken to go (35 procent) of het gebruik van klassieke zeep in plaats van douchegel in een fles (19 procent) is de animo minder groot.

Consument houdt fabrikant verantwoordelijk voor plastic afval

Uit het onderzoek blijkt verder dat consumenten in een ruime meerderheid van de landen fabrikanten verantwoordelijk houden voor het verminderen van het probleem met plastic afval. In tweede instantie kijken ze naar de overheid. De druk op fabrikanten is het hoogst in Zweden, Tsjechië en Nederland, waar de helft van de consumenten hen als eerste verantwoordelijk houdt.

Weinig merken genoemd die zich inspannen voor minder plastic

De onderzoekers noemen het des te opvallender dat merkfabrikanten veel minder erkenning krijgen dan retailers in de strijd tegen plastic afval. Desgevraagd kon slechts 1 op de 10 ondervraagden spontaan een merk noemen, dat in hun optiek al veel doet om plastic afval te verminderen. En zelfs dan is de helft van de genoemde merken eigenlijk een huismerk van een supermarkt. ‘Retailers bevinden zich dan ook in een strategisch interessante positie, waar er niet veel van hen wordt verwacht, maar erkenning wel makkelijk wordt verdiend’, aldus GfK.

Slechts 7 procent houdt retailer verantwoordelijk

In het beste geval vinden consumenten zichzelf deels verantwoordelijk, op gepaste afstand van fabrikanten en overheid. De onderzoekers noemen het opmerkelijk dat retailers in alle landen zonder uitzondering buiten het plastic probleem worden geplaatst. Gemiddeld houdt slechts 7 procent hen verantwoordelijk.

27 procent Nederlanders noemt plastic als grootste zorg

In het algemeen blijkt uit de enquête dat meer dan de helft van de Europeanen zich ernstig zorgen maakt om plastic afval. Meer dan 53 procent van de Europese consumenten noemt plastic afval als een van hun drie grootste milieuzorgen. Nederland voert de lijst aan; 27 procent van de Nederlandse geënquêteerden noemt plastic als grootste zorg. Volgens de onderzoekers staat plastic daarmee ‘helemaal bovenaan de agenda’.

Plastic scoort hoog in Europa als grootste milieuzorg

Van de Europeanen noemt 23 procent plastic afval zelfs de allergrootste milieuzorg. Dat aantal is flink hoger dan de 15 procent van de consumenten wereldwijd die plastic afval als grootste zorg beschouwen. Het probleem met plastic afval wordt gevolgd door klimaatverandering, dat door 44 procent van de Europeanen als grootste zorg wordt genoemd.

Reageer op dit artikel