nieuws

Supermarkten snelste groeiers met duurzaam voedsel

Branche & Bedrijf 825

Supermarkten snelste groeiers met duurzaam voedsel

DEN HAAG – Nederlandse consumenten kochten in 2018 voor €4,9 miljard aan duurzaam dier- en milieuvriendelijk geproduceerd voedsel. Supermarkten laten de grootste stijging zien.

Nederlandse consumenten hebben vorig jaar 7 procent meer besteed aan duurzaam voedsel met een keurmerk dan een jaar eerder, meldt Duurzaam Ondernemen.  Daarmee kwam het marktaandeel van duurzaam voedsel vorig jaar uit op 11 procent van de totale bestedingen aan voedsel in Nederland. Supermarkten nemen een groot deel van de groei voor hun rekening. Zo blijkt uit de Monitor Duurzaam Voedsel 2018, die minister Schouten van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit donderdag naar de Tweede kamer stuurde.

Supermarkten groeien hardst met duurzaam

Supermarkten lieten van alle verkoopkanalen de snelste groei in duurzame verkopen zien. De verkopen van voedsel met een duurzaamheidskenmerk stegen tussen 2017 en 2018 in dit kanaal met 9 procent naar bijna €3,4 miljard. De verkopen door speciaalzaken in duurzame voeding, zoals bio-winkels, zijn juist gedaald en komen uit op €322 miljoen. In de foodservice zijn de bestedingen aan duurzaam voedsel met 3 procent gestegen naar bijna  €1,25 miljard.

Meest besteed aan  ‘Beter Leven’

Met €1,6 miljard is in 2018 door de Nederlandse consument het meest besteed aan voedsel met een Beter Leven keurmerk.  Biologisch volgt op een tweede plaats met €1,3 miljard en wordt gevolgd door voedsel met een UTZ keurmerk waaraan ruim €1 miljard is besteed.

Herstel aan bod  duurzame  eieren

De productgroep eieren maakte relatief gezien de grootste stijging door. De verkopen groeiden met 25 procent. Dit komt mede door het herstel  van het aanbod van duurzame eieren na de fipronilaffaire en de ophokplicht in het voorgaande jaar. Met een stijging van €105 miljoen groeiden duurzaam gecertificeerde koffie en thee in absolute zin het hardst. Ook  houdbare producten, met een plus van €59 miljoen en vis met een stijging van €46 miljoen, groeiden hard.

Groei duurzame vlees en vleeswaren stagneert

De groei van vlees- en vleeswaren met een duurzaamheidskeurmerk stagneerde daarentegen. Met een omzet van €1.404 miljoen lieten die zelfs een daling met 1 procent zien ten opzichte van 2017. Die stagnering  valt op, in d e jaren vanaf  2014 groeide deze productcategorie juist enorm hard met percentages tussen de 19 en zelfs 104 procent gedreven door de verkopen in supermarkten. De mogelijk oorzaak is dat er waarschijnlijk een plafond is bereikt. In 2018 droegen nagenoeg alle

Jaarlijks onderzoek naar duurzame  bestedingen

De Monitor Duurzaam Voedsel is een jaarlijkse publicatie van Wageningen Economic Research in opdracht van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit. Op basis van een steekproef  worden de bestedingen van de Nederlandse consument aan duurzamer geproduceerd voedsel in de verkoopkanalen supermarkten, foodservice en speciaalzaken inzichtelijk gemaakt. De Monitor is te zien op website agrimatie.nl van Wageningen Universiteit.

 

Reageer op dit artikel