nieuws

Boon’s-jongen krijgt eerste agf-diploma CBL

Branche & Bedrijf 2830

Boon’s-jongen krijgt eerste agf-diploma CBL
Foto: CBL

BEESD – Tijmen van Essen van de Boon’s Markt in Beesd heeft het eerste certificaat ontvangen van de nieuw ontwikkelde agf-training van brancheorganisatie CBL.

De 24-jarige Van Essen kreeg het certificaat uit handen van CBL-manager Jules van Well. Van Essen werkt 9 jaar in de supermarkt en is via diverse opleidingen doorgegroeid tot leidinggevende op de agf-afdeling. Met dit nieuwste certificaat toont hij aan zowel de nieuwe game als de training van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) met succes te hebben doorlopen.

Game en training voor agf-personeel

Screenshot van agf-game

De brancheorganisatie ontwikkelde samen met Eric Jutten van The Simulation Crew zowel een game als een training voor agf-personeel in de supermarkt. De game test basiskennis. Zo moet de deelnemer uit vier plaatjes kiezen wat een gele paprika is. Of hij moet tussen vier uitgeschreven antwoordopties kiezen bij het zien van een plaatje van sugar snaps. ‘Het gaat om het opdoen van basale kennis’, zegt Van Well tegen Distrifood tijdens een interview met de ontwikkelaars. ‘Als een klant vraagt naar een courgette, moet de agf-medewerker die kunnen aanwijzen. Hij moet de klant niet naar de komkommers brengen.’

Roseval-aardappel en koriander

‘Te simpel’ willen de mannen de game niet noemen. Jutten: ‘De game past zich aan op het niveau van de deelnemer. Vragen worden steeds moeilijker.’ Waar eerst een plaatje van Roseval-aardappelen gevonden moet worden tussen plaatjes van een pompoen, sugarsnaps en rozemarijn, zijn later bijvoorbeeld vier plaatjes van kruiden te zien met de vraag om de koriander eruit te pikken. In level 3 wordt een bepaalde appel vergeleken met andere appel-soorten. Geeft een deelnemer een fout antwoord, dan komt het betreffende product later nog een keer terug in de game.

140 agf-producten

In totaal zijn zo’n 140 producten opgenomen in het spel. Nieuw is dat de producten door Jutten en Van Well ingedeeld zijn op waar ze veel op lijken. ‘Traditioneel plaatsen we agf-producten in een categorie ‘vruchtgroente’, of ‘appels’, of ‘peren’. Maar als je kijkt naar een appel, dan lijkt deze qua uiterlijk ook op een granaatappel’, verklaart Van Well.

Van Well: ‘Het gaat om het belangrijkste deel van agf. Als je ze allemaal beheerst, heb je goede kennis. Je hoeft geen 100 procent te halen, maar de behaalde score is wel te zien.’ De online game is gratis en voor iedereen te volgen via Supermarkt.nl.

Agf-training om onderscheid te kunnen maken in supermarkt

Screenshot agf-training

Ook de online agf-training, over klantvragen en afdelingskennis, is voor iedereen toegankelijk. ‘De agf-afdeling is de eerste afdeling die je als klant van een supermarkt tegenkomt. Met een mooi ingerichte agf-afdeling onderscheidt je je. Als de medewerkers hun klanten goed kunnen helpen, door goede basiskennis van de producten die zij verkopen, leidt dit tot een betere agf-afdeling’, omschrijft CBL-woordvoerder Else de Kwaasteniet de training.

De vragen in de training zijn opgesteld in samenwerking met specialisten, onder andere van Boon’s Markt. Zij lieten weten welke vragen veel gesteld worden door klanten, zoals het wel of niet bewaren van een product in de koelkast. Van Well: ‘Heel belangrijk, dat de training gebaseerd is op de praktijk.’

Samenwerking agf-specialisten

De samenwerking met supermarkten was belangrijk voor de ontwikkeling van de game en training, zeggen Van Well en Jutten. In eerste instantie ging het om input vanuit de markt over klantvragen, maar ook over dingen die specialisten in eerdere trainingen misten. Iets wat zij wel belangrijk vinden voor startende agf-medewerkers of collega’s van andere afdelingen die af en toe op agf bijspringen. Later gaven agf-experts ook inhoudelijk feedback. ‘Zo is Boon echt all-in gegaan, ze hebben gaandeweg het ontwerp getest en meegedacht over de moeilijkheidsgraad’, aldus de ontwikkelaars.

‘Branchecertificaat goed voor cv’

Tijmen van Essen heeft nu dus het eerste certificaat van CBL binnen. Hij is een van de circa 25 geslaagde deelnemers tot nu toe. Het branchecertificaat is vooral goed voor het cv, zegt Van Well tegen Distrifood. ‘En belangrijk om mee aan te tonen dat ze de training gehaald hebben. Werkgevers willen vaak kunnen bijhouden wie de training succesvol heeft gevolgd.’ Zij kunnen inloggen op hun eigen trainingsomgeving voor het overzicht. ‘Deze training is een soort kwaliteitsafspraak. Geslaagden zijn goed op de hoogte van alle producten op de agf-afdeling. Zodra ze geslaagd zijn, staat het certificaat in het opleidingenpaspoort.’ Of de training verplicht gesteld wordt voor (nieuwe) agf-medewerkers, bepaalt de supermarktketen zelf. ‘Maar ook als hij niet verplicht is, is het goed om de training te volgen. Dat zien we ook veel gebeuren, dat medewerkers van andere afdelingen op deze manier blijven doorleren na het behalen van hun eigen certificaten.’

Reageer op dit artikel