nieuws

AH-inkoop maximaal 1% getroffen door Brexit

Branche & Bedrijf 2183

ZAANDAM – Albert Heijn maakt zich niet druk om Brexit. Minder dan 1 procent van het assortiment eigenmerk komt uit het Verenigd Koninkrijk.

AH-inkoop maximaal 1% getroffen door Brexit

Dat zegt AH-woordvoerder Pauline van den Brandhof desgevraagd. Superunie en Jumbo hebben vooralsnog niet op Brexit-vragen gereageerd.

‘Nog geen 1% van de 46.000 producten’

‘Het aantal eigenmerkproducten uit het Verenigd Koninkrijk is op 11.000 huismerkproducten en meer dan 46.000 producten in totaal marginaal. Nog geen 1 procent’, aldus Van den Brandhof. Ook maakt AH zich weinig zorgen over niet-huismerkassortiment dat de marktleider inkoopt. ‘Bij ons komen niet heel veel artikelen uit Groot-Brittannië. Marmite, natuurlijk, en enkele cereals/ontbijtgranen’, aldus de woordvoerder. Voor A-merken en overig assortiment ligt de verantwoordelijkheid voor passende maatregelen volgens haar bij de leverancier. ‘Als zij niet op Brexit inspelen en ons confronteren met out-of-stock, hebben zij hun huiswerk niet gedaan.’

Supermarktondernemers: geen Brexit-zorgen

Het Distrifood Winkelierspanel is ook een vraag over Brexit gesteld. Eén ondernemer heeft ‘geen idee’ wat het gaat doen met zijn winkel. De rest maakt zich stellig geen zorgen. Ondernemers verwachten bovendien dat er genoeg alternatieven zijn als het een probleem wordt met de Britse aanvoer. Zo meent een Plus-man: ‘Nee, alles wat uit het Verenigd Koninkrijk komt, kan ook ergens anders vandaan komen.’ Een Jumbo’er zegt totaal niet voorbereid te zijn: ‘Misschien naïef, maar het betreft slechts enkele artikelen die vervangbaar zijn.’

Reageer op dit artikel