nieuws

Red Bull en Heineken meest in zwerfvuil

Branche & Bedrijf 1406

Red Bull en Heineken meest in zwerfvuil

AMSTERDAM – Red Bull en Heineken zijn de meest aangetroffen merken in Nederlans zwerfvuil.

Dat blijkt uit de resultaten van World Clean Up Day 2019. In heel Nederland gingen ruim 15.000 mensen de straat op om zwerfvuil op te pakken. In totaal werden er 77.681 items geregistreerd via de speciale app litterati. Litterati is een online project waarbij gebruikers met behulp van een app zwerfafval opruimen én in beeld brengen.

Albert Heijn ook grote bron zwerfvuil

In de top zes zitten verder McDonald’s, Marlboro, Coca-Cola en Antaflu. De initiatiefnemer, the plastic soup foundation, noemde in het programma Vroege Vogels ook Albert Heijn als bron van veel zwerfafval. Woordvoerder Michiel Prinsen: ‘Het ligt bij die bedrijven vaak niet aan hun duurzaamheidsafdeling’. De meest gevonden items zijn blikjes, verpakkingen en flesjes. 61 procent van het afsvl is plastic gevolgd door metaal (17 procent), en papier (16 procent).

Offensief Coca-Cola tegen zwerfafval

Coca-Cola kondigde onlangs een offensief aan tegen zwerfafval. De frisdrankproducten startte een zomercampagne ‘Let’s not waste this Summer’. Centraal stond het belang van recyclen. oca-Cola wil eind dit jaar dat alle PET-verpakkingen voor 50% uit gerecycled PET bestaat. ‘We willen al onze verpakkingen inzamelen om te voorkomen dat onze flesjes en blikjes als zwerfafval op straat of in de natuur belanden’, aldus de frisdrankleverancier op de eigen site. Red Bull roept op de eigen site consumenten ook op om te recyclen.

 

 

Reageer op dit artikel