nieuws

VVN na waarschuwing nu partner Picnic

Branche & Bedrijf 2407

VVN na waarschuwing nu partner Picnic

AMERSFOORT – Picnic ondertekende een driejarig partnerschap met Veilig Verkeer Nederland (VVN). Voor een bedrag van meer dan €10.000 is de onlinesupermarkt nu partner van de vereniging, die Picnic begin dit jaar nog juist op de korrel nam. ‘We willen vooral het rijgedrag van de bezorgers beïnvloeden.’

Ze doken het afgelopen jaar nu en dan op op social media: foto’s van een omgevallen Picnic-autootje. Door die beelden wilde Veilig Verkeer Nederland in gesprek met de boodschappendienst over het rijgedrag van zijn chauffeurs, zo bleek uit een artikel in de Volkskrant in januari van dit jaar. ‘Bij dit soort snel groeiende bedrijven moet meer aandacht komen voor verkeersveiligheid’, luidde de conclusie van VVN toen.

Picnic steunt VVN-missie in geld en natura

Het gesprek dat volgde verliep blijkbaar zo voorspoedig dat Picnic en VVN nu een partnerschap zijn aangegaan, waarvoor de websuper aan de vereniging een bedrag betaalt tussen de €10.000 en €100.000. Rob Stomphorst, manager partnerships van VVN: ‘Picnic is zijn bedrijf begonnen in Amersfoort, waar wij ook zitten. We zagen deze wagentjes dus regelmatig voorbij rijden. Ze zijn innovatief, de technologie viel ons op. Daarnaast zagen we ook wel wat zaken waar we van schrokken, zoals rijden over het fietspad. De autootjes zijn heel smal en nemen weinig ruimte in. Het zijn een soort kleine vrachtwagentjes met een dode hoek.’ Picnic-oprichter Michiel Muller ziet volgens Stomphorst het belang in om verkeersveiligheid onder de aandacht te brengen bij de overwegend jonge (18-24 jaar) medewerkers. ‘Afgelopen maandag hebben we in Zaandam de partnerovereenkomst ondertekend, waarbij is besloten dat Picnic onze missie steunt in geld en natura.’ Het geldbedrag, Stomphorst wil de exacte som niet prijsgeven, komt volgens hem ten goede aan de ‘inzet van communicatiemiddelen ten faveure van verkeersveiligheid’.

‘Met name jongeren bereiken’

Met het partnerschap wil VVN met name jongeren bereiken die de grenzen van veilig rijgedrag nog weleens willen overschrijden. ‘Bij Picnic werken, anders dan bij veel andere bezorgdiensten, zowel jongens als meisjes als runner. Die doelgroep is voor ons waanzinnig moeilijk te bereiken. Voor ons is het partnerschap geslaagd als er geen ongelukken gebeuren en de runners de geleerde verkeersveiligheidslessen blijven toepassen. Daarnaast willen we buurten en en wijken vrij houden van zware logistieke voertuigen.’

Rijden met een slok op

VVN gaat het thema verkeersveiligheid bij Picnic op verschillende manieren onder de aandacht brengen. ‘Dat doen we door training – denk aan een simulatie ‘rijden met een slok op’ of waarbij de telefoon gaat tijdens de rit – en ondersteuning met hints en tips.’ Die tips zijn niet enkel bedoeld voor medewerkers, maar ook voor de klanten van de websuper. ‘Picnic kan de content die wij verstrekken invoeren in hun app. Als iemand vervolgens boodschappen bestelt, ziet hij meteen een aantal tips. Ook kunnen we Picnic-klanten bereiken via materiaal in kratten en boodschappen.’

Picnic Driving Coach voorkomt afleiding tijdens rijden

Picnic neemt ook deel aan de campagnes ‘De scholen zijn weer begonnen’ en ‘Ongestoord onderweg’. In die laatste wordt telefoongebruik achter het stuur ontmoedigd, waarvoor minister Cora van Nieuwenhuizen vorige week de aftrap verzorgde. Met deze campagne richten de partijen zich met de device Picnic Driving Coach op het voorkomen van afleiding tijdens het rijden. ‘Bij jonge runners speelt het probleem fear of missing out met hun smartphone een rol. Wat Picnic nodig heeft, krijgen ze van ons. Dat kan ook een spreker of vlogger van VVN zijn op een safety day, een dag die in het teken staat van veiligheid in het verkeer.’

Wiebelende karretjes

Vraag blijft hoe de kritische houding van VVN is omgeslagen naar een partnerschap. ‘Je ziet de karretjes wiebelen als ze rijden. En als ik met maaltijdkoeriers praat, hoor ik al snel verhalen over ‘vliegende vaart’ en ‘gierende banden’. Jongeren zoeken de grenzen op. Maar één zo’n omgevallen karretje wordt snel breed uitgemeten. Ons beeld was toen: ‘Dat is gevaarlijk, die karretjes.’ Een achteraf onterecht beeld, zegt hij nu. ‘Het is heel vervelend als dat vaak achter elkaar gebeurt. Dat wil Picnic met deze samenwerking voorkomen.’ VVN zegt ook open te staan voor een samenwerking met andere supermarkten die thuisbezorgen.

Reageer op dit artikel