nieuws

Klant wil snelle levering online eten en drinken

Branche & Bedrijf 1190

Klant wil snelle levering online eten en drinken

AMERSFOORT – Consumenten die eten en drinken online bestellen, vinden snelle levering (86 procent) belangrijker dan lage bezorgkosten (81 procent).

Dit blijkt uit onderzoek onder 1.032 Nederlanders, dat is uitgevoerd door Descartes Logistics Technology Platform. Als het gaat om andere online bestellingen dan eten of drinken, gaat deze conclusie niet op. In dat geval is bijna driekwart (70 procent) van de consumenten bereid om langer op de levering van de bestelling te wachten als ze hiervoor minder bezorgkosten hoeven te betalen.

Bezorgkosten primair bij elektronica, fashion en meubels

Ook bij het online bestellen van elektronica, fashion en meubels vinden Nederlanders bezorgkosten belangrijker dan levertijd. Consumenten zijn niet bereid om meer te betalen voor de bezorging in ruil voor snellere levering. In plaats daarvan wachten ze liever wat langer op hun pakket, als de bezorging dan tegen een lager tarief plaatsvindt.

Korte levertijd het minst belangrijk bij kleding en schoenen

Korte levertijd is voor de consument het minst belangrijk bij het bestellen van online kleding en schoenen. De mate waarin lage bezorgkosten van belang zijn voor consumenten, verschilt weinig per type product dat ze online bestellen.

Consumenten tevredener door keuzevrijheid

Albert van Roekel, noemt de resultaten ‘interessante inzichten’. Van Roekel: ‘Door consumenten de keuzevrijheid te geven in de lengte van de levertijd en de hoogte van de bezorgkosten, maken retailers 70 procent van de consumenten tevredener. Hier valt voor bedrijven dus nog veel te halen. Het klinkt misschien alsof hiermee het logistiek proces veel ingewikkelder wordt, maar met slimme software is dit eenvoudig te realiseren.’

Reageer op dit artikel