nieuws

Food/nearfood grootste e-commerce-groeier

Branche & Bedrijf 1025

Food/nearfood grootste e-commerce-groeier
AH.nl bezorgt in een straat in Arnhem

EDE – De online bestedingen aan food en nearfood zijn in het eerste halfjaar van 2019 met 34 procent gestegen. De categorie is daarmee de grootste driver van de totale stijging van de online consumentenbesteding.

Online hebben Nederlandse consumenten de eerste helft van dit jaar 9 procent meer besteed dan dezelfde periode in 2018. Het komt neer op een online besteding van €12,5 miljard. Dat blijkt uit de cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor door GfK, Thuiswinkel.org en PostNL. Naar verwachting komt de totale online consumentenbesteding dit jaar uit op €25,9 miljard, verdeeld over zo’n 259,7 miljoen aankopen. Dit zouden volgens de onderzoekers stijgingen ten opzichte van vorig jaar betekenen van respectievelijk 9 procent en 7 procent.

Food/nearfood ‘enorme driver’

Vooral de categorieën food/nearfood (+34%) en schoenen/personal lifestyle (+21%) dragen bij aan de groei. ‘Food/nearfood wordt een enorme driver van de Nederlandse e-commercemarkt’, vertelt Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org. ‘Waar deze categorie eerst vooral van zich deed spreken vanwege grote groeicijfers, is hij inmiddels ook uitgegroeid tot een van de grootste productcategorieën, zowel op het gebied van online bestedingen als het aantal aankopen. De groeicijfers blijven overigens imposant te noemen en dat zal de komende periode, met de feestdagen in aantocht, niet veel anders worden.’

Online aankoop steeds vaker via smartphone

Uit het onderzoek blijkt ook dat het aantal online aankopen via een smartphone blijft groeien. Het eerste halfjaar van 2019 is 22 procent van de aankopen mobiel gedaan. Een jaar eerder ging het nog om 15 procent. Van alle online kopers doet 37 procent zijn aankopen nu op een smartphone. Het gebruik van een desktop of laptop is gedaald van respectievelijk 32 naar 29 procent en van 50 naar 48 procent.

Totale uitgaven

In totaal werden er in de eerste zes maanden van 2019 124,9 miljoen online aankopen gedaan (+6%). Hierbinnen blijft de groei voor diensten (+1%) achter bij die van producten (+8%), wat volgens de onderzoekers in lijn is met voorgaande jaren.

Reageer op dit artikel