nieuws

Folderbranche verliest zaak ja-ja-sticker

Branche & Bedrijf 2171

Folderbranche verliest zaak ja-ja-sticker
Foto: Shutterstock

AMSTERDAM – Amsterdam mocht de ja-ja-sticker invoeren om ongewenste reclame tegen te gaan.

Dat oordeelt het gerechtshof in een hoger beroep dat de reclamebranche had aangespannen. De gemeente heeft de sticker sinds januari 2018 ingevoerd. Wie deze niet op zijn brievenbus heeft, mag geen ongeadresseerd reclamedrukwerk meer krijgen.

Papierverspilling tegengaan

Hiermee wil de hoofdstad papierverspilling tegengaan en jaarlijks 1,8 miljoen kilo papier besparen. ‘Ik verwacht dat de uitspraak andere gemeenten aanmoedigt om snel het Amsterdamse voorbeeld te gaan volgen’, zegt wethouder Marieke van Doorninck (duurzaamheid). Rotterdam en Utrecht hebben ook al besloten de ja-ja-sticker in te voeren.

19 procent Amsterdammers heeft ja-ja-sticker

Inmiddels zit er op 19 procent van de Amsterdamse brievenbussen een ja-ja-sticker, blijkt uit onderzoek van de gemeente. Voordat deze maatregel werd ingevoerd, kreeg bijna de helft van de Amsterdamse huishoudens ongeadresseerde reclame.

Folder blijft bij consumenten onverminderd populair

De reclamebranche heeft zich altijd stevig verzet tegen het Amsterdamse beleid. De folder is ook bij consumenten nog altijd enorm populair, zo bleek ook dit jaar weer uit cijfers van Deloitte. Voor veel consumenten is de folder een belangrijke bron van informatie.

Reageer op dit artikel