nieuws

Supers stappen in langdurig gezond-onderzoek

Branche & Bedrijf 836

Supers stappen in langdurig gezond-onderzoek

LEIDSCHENDAM – Alle Nederlandse supermarkten nemen, samen met het CBL, deel aan een wetenschappelijk onderzoek van Universteit Groningen en Wageningen naar gezonde en duurzame keuzes. Het onderzoek gaat vier jaar lopen.

Het onderzoek ‘Transparant, gezond en duurzaam’ is per 1 september van start gegaan. Het onderzoek heeft als doel supermarktklanten te verleiden om gezondere en duurzame producten aan te schaffen. Volgens Marc Jansen, directeur CBL moet de precieze onderzoeksvraag nog worden uitgewerkt. ‘Alle supermarkten die inkopen via Superunie doen eraan mee, evenals Albert Heijn, Jumbo, Lidl en Aldi. 95 procent van de retailsector is gecovered. Met dit onderzoek willen we uiteindelijk consumenten meer transparantie bieden, zowel online als fysiek in de winkel. Op die manier willen we klanten van supermarkten verleiden om gezondere en duurzame producten aan te schaffen. Alle supermarkten hebben belang bij gezonde en weerbare klanten die bewuste en goed geïnformeerde keuzes kunnen maken uit het uitgebreide voedselaanbod. Zo werken we door meer transparantie aan een gezonder en duurzamer Nederland voor alle Nederlanders.”

Twee aio’s op onderzoek gezet

‘Met zoveel retail-ketens tezamen is dit echt een uniek project. Ondanks de individuele belangen van de marktpartijen, toont het een gezamenlijk verantwoordelijkheidsgevoel voor waar ons voedselsysteem naar toe moet’, aldus Hans van Trijp, Hoogleraar marketing en consumentengedrag, Wageningen University & Research.Voor het onderzoek zijn twee assistenten in opleiding (aio’s) gecontracteerd voor vier jaar, aldus Jansen. ‘Dat is een normale termijn voor een dergelijk wetenschappelijk onderzoek, waarna een onderzoeker promoveert. Eén aio doet onderzoek bij de studie Marketing en Consumentenwelzijn (RUG), de ander voert zijn onderzoek uit bij de studierichting Marktkunde en Consumentengedrag (WUR).’

Van Ittersum: gezond blijft

Eerder liet hoogleraar Koert van Ittersum van Marketing en Consumentenwelzijn in Foodmagazine weten onderzoek te gaan doen naar de vraag wat er meer en beter gedaan kan worden in de supermarkt om de gezonde aankoop te ondersteunen. ‘Het idee van gezondheid gaat niet meer weg. We gaan over vijf jaar niet met z’n allen weer roken. Je kunt als bedrijf je kop in het zand steken, maar met de toename in transparantie gaat dat absoluut geld kosten. Als je het negeert, ga je nat. Dan ben je de klant kwijt’, aldus Van Ittersum.

 

Reageer op dit artikel