nieuws

AH-producten 35 procent duurder dan in 2002

Branche & Bedrijf 7630

AH-producten 35 procent duurder dan in 2002

HILVERSUM – De prijzen bij Albert Heijn zijn in 17,5 jaar tijd met 35,4 procent gestegen.

Dat schrijft Max Magazine deze week naar aanleiding van een vergelijking van de prijzen van vijftig producten in augustus 2019 met die van dezelfde producten in januari 2002. Het gaat om een gemiddelde prijsstijging van dagelijkse producten bij de marktleider, zoals aardappelen, wijn en Nutella-chocoladepasta.

Verdubbeling en verdrievoudiging

In de lijst zijn ook voorbeelden te vinden waarbij de productprijs is verdubbeld. Zo betalen consumenten voor koffie, melk, Spa Rood, roomboter en Nivea-crème ongeveer twee keer meer dan 17,5 jaar geleden. En 5 kilo aardappels kostten eerst €2,26, tegen een bedrag van €6,19 nu. Bijna een verdrievoudiging. Een verklaring voor de prijsstijging van €0,62 naar €1,15 voor een liter volle melk wordt niet gegeven, maar wel wordt duidelijk dat er niet meer geld naar de melkboer gaat. Boerin Snuverink zegt tegen Max Magazine al jaren 33 cent per liter te krijgen. ‘Die prijsverhogingen komen vooral in de portemonnee van de grote zuivelbedrijven of bij de supermarktketens’, zegt ze.

Foto van het artikel in Max Magazine. Klik op de afbeelding voor een grotere weergave van de prijsvergelijking.

LTO: ‘Boeren moeten meer samenwerken’

‘In Europa zijn er een stuk of vijf grote, inkopende partijen die aan supermarkten leveren en dus de prijs bepalen’, citeert het blad Eric Hubers, voorzitter van de vakgroep pluimveehouderij van LTO Nederland. ‘Wij komen daar niet tussen. De supermarkten verdienen weinig aan producten van Unilever of Coca-Cola, maar wel volop aan onze producten.’ Hubers meent dat boeren meer moeten samenwerken om sterker te staan in de keten. ‘Het is vreemd dat dat nog niet gebeurt. Want kijk je naar de Quote 500 van rijkste Nederlanders, dan zie je daartussen diverse slachters staan, maar geen enkele boer.’

Prijsverlagingen

Opvallend is dat niet van elk product de prijs is gestegen. Sla en komkommers zijn momenteel zelfs goedkoper dan begin 2002. Ook onder meer gehakt wordt in deze momentopname goedkoper aangeboden dan in de eerdere notering. Verder is duidelijk dat bijvoorbeeld de prijs voor een cupje hondenvoer nauwelijks gestegen is: van €1,08 naar €1,09.

Van €105 naar €135 voor AH-producten

Voor het onderzoek vergeleek de Max-verslaggever de prijzen van 50 AH-producten met vergelijkbare producten in 2002. Het gaat om de officiële prijs van het moment van de meting, los van aanbiedingen. Ook is het bedrag soms omgerekend om de prijzen vergelijkbaar te kunnen maken. Voor de onderzochte producten betaalde de verslaggever begin 2002 €105,02 en nu €135,36, een stijging van 35,4 procent. ‘Wij mogen ervan uitgaan dat dit bij andere supermarkten ook het geval is.’ Overigens zegt Max Magazine ook dat de gevonden stijging meevalt als je het naast de inflatie van 38 procent legt.

Reageer op dit artikel