nieuws

Nominatie AH, Jumbo en Plus voor ‘Mispaksel’

Branche & Bedrijf 15080

AMSTERDAM – Albert Heijn, Plus en Jumbo zijn genomineerd in de Mispakselverkiezing van Greenpeace voor foodproducten met overbodige verpakkingen.

Nominatie AH, Jumbo en Plus voor ‘Mispaksel’
Greenpeace. Plus,, AH en Jumbo genomineerd in 'Mispaksel'-verkiezing van Greenpeace

Naast de drie supermarkten zijn ook Nestlé en Smint genomineerd voor overbodige of ‘misplaatste’ verpakkingen. De vijf genomineerden zijn op de site Mispaksel.nl van actieorganisatie Greenpeace te vinden. Daar kan ook op de producten worden gestemd. Ze zijn geselecteerd uit een honderdtal door consumenten voorgedragen producten en/of verpakkingen. Voordragen kon door door ze met foto en de hashtag #Mispaksel te delen op social media.

Fairtrade en bio in plastic

Plus is genomineerd met fairtradebananen die in een plastic verpakking zitten. ‘Hoe krom is dat’, zegt Anne Wijers, campagneleider plastic bij Greenpeace in De Telegraaf. Ook een biologische paprika van Jumbo is kanshebber. Bio is in, maar plastic niet, aldus Greenpeace. Van AH is een couscous maaltijdsalade genomineerd. Volgens Greenpeace is het met afzonderlijke verpakkingen voor de ingrediënten meer een plastic parade dan een maaltijdsalade. Nestlé ‘verdient’ de nominatie met een flesje met water en Smint voor een duopack van de frisse snoepjes die zowel in een krimpfolie als zakje zijn verpakt. ‘Uiterst overdreven in een plastic doosjes, folie én een zakje’, klaagt Wijers in de Telegraaf.

Houdbaarheid langer door verpakking

Albert Heijn zegt in een reactie dat couscous, falafel, dressing, nootjes en sla niet voor niets van elkaar zijn gescheiden. Daardoor heeft de salade een houdbaarheid  van zes dagen. Als de ingrediënten al gemengd zijn, is dat maar één dag. ‘Dat zou betekenen dat we dit soort maaltijdsalades niet meer kunnen aanbieden’, aldus een woordvoerder tegenover de krant. Ook Nestlé verdedigt zich. De fabrikant zegt dat de fles al voor een deel uit gerecycled plastic bestaat en dat in 2025 alle verpakkingen herbruikbaar en/of recyclebaar moeten zijn.

Greenpeace: ‘investeren in alternatieven’

Greenpeace zei bij de aftrap van de campagne dat de prijs hard nodig is. ‘Als consument is het onmogelijk om geen plastic te kopen en we merken dat steeds meer mensen zich hieraan ergeren. Met deze verkiezing roepen we supermarkten en levensmiddelenbedrijven op om te investeren in alternatieven. Het moet en kan anders’, aldus Anne Wijers begin juli. Stemmen kan tot en met 15 september via Mispaksel.nl. ‘Het bedrijf achter het #Mispaksel met de meeste stemmen overhandigen we een trofee gemaakt door kunstenaar Peter Smith. Deze trofee gaat supermarkten en levensmiddelenbedrijven ongetwijfeld inspireren om minder wegwerpplastic te gebruiken’, aldus Greenpeace.

Reageer op dit artikel