nieuws

AH, Jumbo en Picnic in top online-lijst

Branche & Bedrijf 2350

AH, Jumbo en Picnic in top online-lijst
Foto: ANP

AMSTERDAM – Albert Heijn doet online een omzet van €565 miljoen. Daarmee is de marktleider online nog altijd groter dan de twee belangrijkste uitdagers, Jumbo en Picnic, samen.

Dat blijkt uit het jaarlijkse overzicht van de grootste onlineverkopers in Nederland, de Top 100 van het onlinevakblad Twinkle. Daarin rukken onlineverkopers van levensmiddelen wel op. Albert Heijn en Jumbo staan in de top-10, terwijl Picnic daar nog nipt buiten viel en op de 11e plaats van de ranglijst staat. Daarna is er een stevig gat naar Plus, dat op de 38e plaats terug te vinden is.

AH moet zusterketen Bol.com ruim voor laten gaan

Albert Heijn moet alleen zusterketen Bol.com (€1,64 miljard) en verkoper van consumentenelektronica Coolblue (€1 miljard) voor laten gaan. Volgens de rekenmeesters van Twinkle deed Albert Heijn in 2018 een online-omzet van €565 miljoen. Jumbo doet €265 miljoen en Picnic €200 miljoen.

Picnic volgend jaar waarschijnlijk in top-10

Aangezien Picnic zijn marktgebied zowel vorig jaar als dit jaar stevig heeft uitgebreid, mag worden verwacht dat Picnic volgend jaar de top-10 binnendringt. Voor Jumbo is het de eerste keer dat de formule online bij de 10 grootste onlineverkopers van Nederland hoort.

Plus, Lidl, Deka, Coop en Hoogvliet ook in top-250

Plus verkocht volgens Twinkle voor €53 miljoen. De enige andere supermarktketen in de Top 100 is Lidl, dat ondanks de beperkingen in het assortiment toch online nog €31 miljoen doet. Dekamarkt is 156 met €12,4 miljoen, Coop staat op plek 159 met €12 miljoen aan online-omzet en Hoogvliet is 214 met €8 miljoen.

Reageer op dit artikel