nieuws

AH en Lidl het meest actief op social media

Branche & Bedrijf 785

AH en Lidl het meest actief op social media
Foto: ANP/Lex van Lieshout

NIJMEGEN – Albert Heijn en Lidl zijn de meest actieve supermarktketens op sociale media.

Dit blijkt uit een onderzoek van de bedrijven- en consumentenwebsite Places.nl. De site onderzocht de activiteit en populariteit van AH, Jumbo, Lidl en Plus op social media.

Facebook is het populairst

AH is met 173.064 geplaatste tweets het meest actief op Twitter en heeft op dit social mediakanaal ook meer volgers dan Jumbo, Lidl en Plus. Van alle social mediakanalen die consumenten volgen, is Facebook het populairst, zo blijkt. Op dit kanaal is Lidl met 756.871 likes favoriet. Op Instagram komt Lidl met een aantal van 87.300 volgers op de tweede plek, achter Albert Heijn met 104.000 Instagram-volgers. AH is op Instagram ook het meest actief met 1.295 posts.

Zwarte Zaterdag, WK Vrouwenvoetbal en Gay Pride

De berichten van AH op Facebook vallen op door ‘leuke inhakers’, aldus Places. Als voorbeeld daarvan worden Zwarte Zaterdag, het WK Vrouwenvoetbal en de Gay Pride genoemd. Met name eigen merk producten van AH worden daarbij in de berichten gebruikt, die soms worden gedeeld in de vorm van een filmpje. Ook eigen acties, zoals de Bonus-aanbiedingen, gratis producten en spaaracties worden op dit platform gedeeld.

Interactie met de doelgroep is belangrijk

Jumbo plaatst Facebookberichten die zich kenmerken door de vele filmpjes en lekkere gerechten, waarbij producten van deze formule worden gebruikt. De Jumbo-slogan ‘Wat eten we vandaag?’ komt ook op social media terug, evenals inhakers met eigen merkproducten. Bij Facebookberichten van Lidl valt op dat de themaweken die in de reclames en folders een rol spelen, op dit kanaal terugkomen. Ook daarbij gaat het om inhakers met producten van de discounter en recepten met deze producten. Daarnaast is interactie met de doelgroep belangrijk. Dit werkt blijkbaar goed volgens de site, aangezien Lidl op Faebook van de vier onderzochte supermarktketens de meeste volgers heeft, stelt Places.

Bij Plus vooral lekkere recepten

Consumenten vinden bij Plus op de Facebookpagina vooral lekkere recepten. Deze kunnen variëren van een zomers driegangendiner tot simpele stamppot. Daarnaast brengt Plus via dit kanaal aanbiedingen, spaaracties en winacties onder de aandacht. Op Instagram plaatst Plus dezelfde berichten als op Facebook, met nog meer nadruk op recepten. Acties spelen hier een bijrol. Op Twitter slaat Plus een andere weg in: met name nieuwsberichten over de supermarkt worden hier gedeeld.

Reageer op dit artikel