nieuws

Wakker Dier ziet sterke stijging vleesstunts

Branche & Bedrijf 657

Wakker Dier ziet sterke stijging vleesstunts

AMSTERDAM – Het aantal vleesaanbiedingen is in de eerste helft van 2019 met 17 procent gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

‘De sterkste stijging in 4 jaar’, aldus Wakker Dier op basis van de eigen Stuntmonitor. ‘In een halfjaar tijd stuntten de 11 grote supermarkten maar liefst 7974 keer met vlees.’

Kiloknallers en stervlees

Uit eigen onderzoek – op grond van een scan van folders van Albert Heijn, Aldi, Coop, Deen, Dekamarkt, Dirk, Hoogvliet, Jumbo, Lidl, Plus en Vomar – blijkt dat de grootste stijging wordt veroorzaakt door het aantal aanbiedingen van vlees met één ster van het Beter Leven-keurmerk. Die namen toe van 3000 in 2018 naar 4023 in 2019, een stijging van 34 procent. Ook het aantal kiloknallers steeg met 4 procent naar 3951. ‘De supermarkten zijn meer gaan stunten, zowel met kiloknallers als met stervlees. En dat is precies de verkeerde ontwikkeling’, zegt Anne Hilhorst van Wakker Dier.

AH grootste stunter

Volgens de stichting zijn vrijwel alle supermarkten meer gaan stunten met vlees. De kleinere spannen volgens Wakker Dier de kroon. Zo zette Coop 246 aanbiedingen meer in de folders, een stijging van 41 procent. De grootste stunter is nog altijd Albert Heijn, met 1399 vleesaanbiedingen in het eerste halfjaar. Plus, de nummer 2, blijft daar met 878 aanbiedingen ver bij achter.

Constante druk

Vanaf 2010 houdt Wakker Dier alle vleesaanbiedingen van de grootste supermarktketens bij op basis van het bekijken van folders die de supermarkten verspreiden. Volgens de organisatie houdt het gestunt de lage vleesprijzen in stand en daarmee de constante druk bij boeren om zo goedkoop mogelijk te produceren.

Reageer op dit artikel