nieuws

‘Supermarkten zijn relatief honkvast’

Branche & Bedrijf 1668

‘Supermarkten zijn relatief honkvast’

AMSTERDAM – Van de supermarkten die er 15 jaar geleden waren zit 60 procent nu nog op dezelfde plek als toen. Daarmee zijn supermarkten aanzienlijk honkvaster dan de detailhandel als geheel.

Dat schrijft vastgoedadviseur Colliers International in een rapport over de Nederlandse supermarktsector. Volgens het bedrijf verandert iets minder dan 3 procent van de supermarkten per jaar van locatie, wat ‘een extreem lage mutatiegraad’ wordt genoemd. ‘Ter vergelijking. In de totale winkelmarkt ligt dit percentage doorgaans op 10 tot 12 procent’, aldus de opstellers van het rapport.

Wel grote regionale verschillen

Colliers meldt wel dat de verschillen regionaal groot zijn. ‘In Zeeland zit iets minder dan vijf of de tien supermarkten nog op dezelfde plek, terwijl dit in Gooi en Vechtstreek iets meer dan zeven op de tien is.’

Aandeel van online naar 15 procent, maar effect beperkt

Colliers zegt in het rapport te verwachten dat het aandeel van online binnen de supermarktomzet toeneemt van 3,6 procent in 2018 naar 15 procent in 2025. ‘Tegelijkertijd stijgt het aantal inwoners en verachten wij dat de supermarktbestedingen per inwoner toenemen van ongeveer €2300 naar ruim €2500 per jaar. hierdoor stijgt de totale omzet in de branche verder en zal de omzet in de fysieke winkel stabiliseren op ongeveer €37 tot €38 miljard. Het effect van online op fysieke winkels blijft landelijk gezien dus beperkt.’

In krimpregio’s nu al verborgen leegstand

Volgens Colliers zijn hier echter ook regionale verschillen, vooral in krimpregio’s neemt wel de behoefte aan supermarktmeters af. ‘Nu al is steeds vaker verborgen leegstand te zien: de geëxploiteerde supermarkt in sminder groot dan de gehuurde oppervlakte. Het teveel aan vierkante meters wordt afgeschermd of soms met toestemming van de eigenaar aangeboden voor onderhuur. In groeiregio’s geldt het omgekeerde en ontstaat juist ruimte voor meer supermarkten.’

Reageer op dit artikel