nieuws

Spotta-gebruiker zoekt aanbieding met spraak

Branche & Bedrijf 649

Spotta-gebruiker zoekt aanbieding met spraak

UTRECHT – Spotta laat consumenten met spraak zoeken in supermarktfolders. Hiervoor heeft het bedrijf een eigen Google Assistant-dienst ontwikkeld.

De gebruiker spreekt de dienst aan via ‘Ok Google, praat met Spotta’. Vervolgens kan hij tegen zijn Android- of Apple-apparaat praten en bijvoorbeeld nieuwe folders opvragen of bepaalde producten of aanbiedingen zoeken. De eerste versie is alleen gevuld met supermarktfolders. Zo kunnen gebruikers al gesproken zoekopdrachten insturen over folders van Albert Heijn, Plus en Lidl. Aan de hand van de zoekopdrachten breidt Spotta vervolgens zijn dienst met de Google Assistant uit. Die opdrachten maken namelijk inzichtelijk naar welke producten, winkels en aanbiedingen de gebruikers zoeken.

Spotta: ‘Zoekgedrag verandert’

Spotta zegt de dienst te hebben ontwikkeld omdat het zoekgedrag van mensen verandert. Kimberly van Houwelingen, onlinemarketingspecialist bij het bedrijf: ‘Voor ons is het vanzelfsprekend dat we voice search inzetten bij folders en aanbiedingen. We bedenken continu nieuwe manieren waarmee het voor consumenten makkelijker wordt om alleen aanbiedingen en folders te krijgen die voor hem of haar relevant zijn en voice search past daar heel goed bij. Aanbiedingen kunnen straks heel persoonlijk worden, omdat gebruikers letterlijk vertellen waar zij behoefte aan hebben.’ Het gebruik van spraakassistenten groeit snel in Nederland, schrijft Spotta in het persbericht. Zo zegt het bedrijf dat onderzoek in maart 2019 heeft aangetoond dat 5 procent van de Nederlandse huishoudens al een smartspeaker heeft en 17 procent een spraakassistent gebruikt. De verwachting is dat in 2020 ruim 40 procent van de Nederlanders een spraakassistent gebruikt.

‘Betaversie is pas het begin’

Spotta heeft voor de ontwikkeling van de voice-dienst samengewerkt met Prappers media, een bedrijf dat ervaring heeft met voice-strategieën en spraakgestuurde zoekopdrachten. Joey Scheufler, topman van Prappers Media: ‘Samen met Spotta hebben wij een spraakservice bedacht die mensen echt een toegevoegde waarde gaat geven. Deze betaversie is pas het begin, uiteindelijk kun je Google bijvoorbeeld vragen: Waar zijn de luiers in de aanbieding? De assistent zegt bij welke winkel en voor welke prijs. De volgende stap kan zijn dat de assistent ook vraagt of je ze wilt kopen? Jij zegt ‘ja’ en binnen een uur heb je ze thuis. Hoe handig is dat? Echt, we zijn pas net begonnen!’

Google Assistant in Nederland

Sinds de zomer van 2018 is het mogelijk om voice-diensten te ontwikkelen op basis van een Nederlandstalige Google Assistant. Albert Heijn, Jumbo en Bol.com sprongen daar direct op in. Ook introduceerde Unilever de Andrélon Action.

Reageer op dit artikel