nieuws

‘Online supermarktklant is prijsbewuster’

Branche & Bedrijf 763

‘Online supermarktklant is prijsbewuster’
Een bezorger van Albert Heijn.

AMSTERDAM – Nederlandse consumenten zijn bij het online boodschappen doen prijsbewuster en doen minder impulsaankopen dan in de fysieke supermarkt. 

Dat Nederlanders online beter op de centen letten dan in de winkel, blijkt uit recent verschenen onderzoek van Motivaction. Vorig jaar vergeleek 34 procent van de online consumenten regelmatig prijzen tussen de  webwinkels van supermarkten, dit jaar is dat al naar 44 procent gestegen. 55 procent van de consumenten zegt bovendien bij web-aankopen meer bewust te zijn van het geld dat ze uitgeven. Bovendien geeft 59 procent aan online minder impulsaankopen te doen dan in de fysieke winkel en is 47 procent online minder geneigd nieuwe producten of merken te proberen. ‘En die probeerverpakking die je dan bij je bestelling krijgt? Die belandt in bijna een kwart van de gevallen (22 procent) in de prullenbak’, aldus Motivaction in een onlangs verschenen persbericht. De cijfers zijn in lijn met eenzelfde onderzoek vorig jaar waar Distrifood over berichtte. Toen gaf 52 procent aan prijsbewust te zijn. Wel was toen het aantal consumenten dat aangaf online minder impulsaankopen te doen met 71 procent fors  hoger dan nu.

Stijgend percentage koopt vaker online

Het aantal consumenten dat zegt weleens online boodschappen te doen, stijgt gestaag. In 2015 deed 13 procent van de consumenten ‘wel eens’ boodschappen bij websupers, in 2019 is dit percentage gestegen naar 25 procent, 2 procent hoger dan vorig jaar. Ook bestellen klanten vaker: sinds 2018 is het aantal consumenten dat vaker dan eens per maand online boodschappen koopt gestegen van 11 procent naar 14 procent. Zo blijkt uit het online onderzoek onder 1033 Nederlanders, uitgevoerd in het voorjaar van 2019.

Nog geen afscheid van fysieke winkel

Ondanks die stijgende populariteit van het online boodschappen doen, is nog bijna niemand bereid om echt afscheid te nemen van de fysieke supermarkt. 6 procent van de Nederlanders verwacht in de toekomst al zijn boodschappen op het web te doen, 13 procent verwacht dan een deel van zijn boodschappen online te doen en 27 procent ziet zichzelf heel af en toe levensmiddelen online bestellen. Wel daalt het aantal consumenten dat verwacht volledig trouw te blijven aan de fysieke supermarkt. Dat aantal slinkt snel: in 2018 was dit nog 61 procent tegen nog maar 55 procent dit jaar.

Tijdswinst en minder sjouwen

De consument die uitwijkt naar online heeft niet per se een hekel aan de supermarkt: slechts 12 procent noemt dit als reden om uit te wijken naar een website of app. De belangrijkste redenen om online boodschappen te doen zijn niet meer hoeven sjouwen (47 procent), tijdwinst (46 procent) en niet gebonden zijn aan openingstijden (17 procent). De volhardende supermarktkopers kiezen bewust niet voor online omdat ze boodschappen doen leuk vinden (54 procent), producten willen kunnen vasthouden (45 procent) en omdat ze geen bezorgkosten willen betalen (38 procent).

Millennials meest online

Online boodschappen doen is vooral populair onder millennials. Van hen doet 36 procent wel eens boodschappen online, en 18 procent doet dit zelfs minimaal eens per week. Tweederde van de millennials verwacht in de toekomst boodschappen online te doen, en 12 procent verwacht dan nauwelijks meer in een fysieke supermarkt te komen.

AH online favoriet

Albert Heijn is ook online de populairste supermarkt, 46 procent van de de respondenten zegt wel eens online boodschappen te doen bij de marktleider. AH wordt gevolgd door Jumbo (26 procent) en Picnic (19 procent). Het aandeel klanten dat zegt wel eens voor AH te kiezen, slinkt echter snel: in 2018 was dat nog 57 procent. Plus steeg van 6 procent in 2018 naar 12 procent in 2019, Deen en Dekamarkt zijn van respectievelijk 1 en 2 procent gestegen naar beide 5 procent. Het betreft hier geen marktaandelen, onderstreept Motivaction desgevraagd. De ondervraagden konden voor meerdere opties kiezen en aangeven bij welke supers ze wel eens online kopen.

 

Reageer op dit artikel