nieuws

Diefstal karren en mandjes kost miljoenen

Branche & Bedrijf 1630

Diefstal karren en mandjes kost miljoenen

AMSTERDAM – Nederlandse supermarkten lijden miljoenen euro’s schade door verdwenen winkelkarren en -mandjes. Alleen al de Jumbo Foodmarkt in Veghel mist honderden mandjes.

Tot ergernis van supermarkten worden ze ‘geleend’ of ‘gewoon gestolen’, meldt de NOS. Dit leidt tot miljoenen euro’s aan extra onkosten. Vrijwel alle supermarkten hebben te maken met het fenomeen.

Jumbo roept op tot ‘meezoeken’

De winkelmandjes van Jumbo Foodmarkt in Veghel zijn erg gewild: er verdwenen maar liefst 600 à 700 exemplaren in de afgelopen vier jaar. De supermarkt riep vorige week op Facebook iedereen op om mee te zoeken naar ‘verdwenen donkergrijze winkelmandjes’. Filiaalmanager Michael Klaassen liet vorige week aan Omroep Brabant weten dat er ‘om de drie maanden’ nieuwe mandjes worden aangeschaft. Hij stelt dat een winkelmandje €20 kost en dat alle verdwenen winkelmandjes bij elkaar opgeteld op ‘een flink bedrag’ uitkomen. Er zouden inmiddels al wat mandjes zijn teruggevonden.

Gebruikt voor andere doeleinden

Ook het hoofdkantoor van Jumbo bevestigt dat er regelmatig karretjes en mandjes verdwijnen. Daaraan wordt toegevoegd dat de meeste klanten ze ‘netjes in de winkel terugzetten of op het terrein achterlaten’. Ook komt het voor dat ze achterover worden gedrukt en vervolgens ‘voor andere doeleinden’ worden gebruikt. Jumbo verwijst verder naar het Centraal Bureau Levensmiddelen (CBL), aangezien het om een ‘branchebreed’ probleem gaat. Eerder meldde het CBL al dat het jaarlijks om zeker 20.000 gestolen karretjes gaat. Het bureau zegt – mede door de vakantie – nu geen actuele cijfers beschikbaar te hebben.

AH levert regelmatig nieuwe karretjes

Albert Heijn laat weten regelmatig nieuwe mandjes en karretjes aan de winkels te leveren. Het concern voegt eraan toe dat dit ook kan komen door slijtage en/of beschadiging. AH zegt gegevens over verdwenen karretjes en mandjes niet centraal bij te houden voor de ruim 900 filialen en dus ook niet over totaalcijfers te beschikken. Plus laat weten ook last te hebben van het verschijnsel, maar kan of wil geen cijfermateriaal overleggen. Lidl stelt dat het nauwelijks een probleem is, omdat het bedrijf met beveiligde mandjes werkt die een alarm bevatten. Een woordvoerder laat weten dat het probleem in sommige gemeentes meer speelt dan elders. Lidl probeert er samen met de gemeente aan te werken.

Winkelwagentjes zorgden voor ‘slordig straatbeeld’

Dirk van den Broek-directeur Marcel Huizing laat aan de NOS weten dat het probleem lijkt te zijn verholpen. Vervelend voor het bedrijf en zijn klanten, maar ook bewoners rondom de filialen waren rondslingerende mandjes en karretjes een doorn in het oog. Het zorgde volgens Huizing voor een slordig straatbeeld. Tegenwoordig voorziet Dirk de karretjes – in gebieden waar dat mogelijk is – van een blokkeringssysteem. Zo’n systeem, geïmporteerd uit de VS, is niet overal uitvoerbaar: het is bijvoorbeeld lastig toe te passen op locaties met een parkeergarage. Voor invoering van dit blokkeringssysteem raakte Dirk per week per filiaal zo’n vijf karren kwijt, stelt hij.

Reageer op dit artikel