nieuws

Klant wil overdag thuisbezorgd krijgen

Branche & Bedrijf 1734

Klant wil overdag thuisbezorgd krijgen
Pakket- en briefautomaat van PostNL bij Spar Express in Geertruidenberg.

DEN BOSCH – Nederlandse consumenten hebben de voorkeur voor het overdag laten thuisbezorgen van pakketjes. Dat blijkt uit het E-commercerapport 2019 van SAP Customer Experience.

Bijna de helft van de respondenten (46%) geeft dat aan. Een kwart (24%) heeft voorkeur voor thuisbezorging in de avonduren. Verder haalt 9 procent van de ondervraagden zijn spullen liever op bij een distributiepunt. 2 procent neemt de pakketjes het liefst op kantoor in ontvangst en 15 procent kiest voor brievenbusbezorging.

Niet te lang wachten

Consumenten wachten daarnaast liever niet te lang op een pakketje. De helft van de Nederlanders geeft aan een pakket binnen drie tot vijf dagen te willen ontvangen. 34 procent van de bevolking heeft nog minder geduld en vindt dat het niet langer dan één à twee dagen mag duren. Slechts 11 procent gunt de bezorger zes of meer dagen. Wanneer mensen online zoeken, kan de snelheid van bezorgen invloed hebben op de keuze voor een webshop. Voor 23 procent van de respondenten is dit de reden om voor een webshop te kiezen.

Bezorgbeleid verbonden met service

Shana Snellen, marketing manager Benelux van Sap, stelt dat uit onderzoek keer op keer blijkt hoe belangrijk de verzending voor consumenten is. ‘Ze willen niet te lang wachten op een pakket en de verzendkosten mogen niet onverwacht hoog zijn. Ze verwachten door een webshop ontzorgd te worden. Het bezorgbeleid is onlosmakelijk verbonden met de service van een bedrijf. Als je de klant op nummer één wil zetten, dan moet ook dit tiptop in orde zijn.’

Reageer op dit artikel