nieuws

Fanatieke online klant nog vaak in super

Branche & Bedrijf 1185

Fanatieke online klant nog vaak in super
Foto: Shutterstock

DONGEN – De fanatiekste groep onlineklanten heeft nog geen afscheid genomen van de fysieke supermarkt. Gemiddeld komen ze nog bijna 78 keer per jaar in de supermarkt.

Dat blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau GfK over het lopende jaar tot en met het tweede kwartaal van 2019. Research director Joop Holla van GfK: ‘Inmiddels doet ruim 1 op de 5 huishoudens op jaarbasis een online aankoop in de supermarkt. Van alle huishoudens identificeren wij 4,4 procent als heavy buyers. Die groep is goed voor 75,8 procent van de online omzet van supermarkten.’

Aantrekkelijk voor supermarkten

De groep fanatieke onlinekopers is een aantrekkelijke voor supermarkten. Het zijn consumenten die relatief veel geld uitgeven in de supermarkten. Hoewel het dus maar 4,4 procent van de huishoudens betreft, zijn ze goed voor 6,2 procent van de totale supermarktomzet. Ze geven dus 41 procent meer uit dan het gemiddelde. Uit de cijfers van GfK blijkt dat ze het leeuwendeel van hun boodschappengeld uitgeven bij websupermarkten, 59,9 procent. Gemiddeld bestellen ze 38,6 keer per jaar, waarbij het gemiddelde bedrag per bestelling op €78,36 uitkomt.

Gemiddelde besteding een stuk lager

Dit betekent echter niet dat ze de fysieke supermarkten links laten liggen. ‘De groep heavy buyers doet ruim twee keer zo vaak boodschappen in de gewone supermarkt dan online. Het is wel zo dat de gemiddelde besteding in de fysieke supermarkt een stuk lager ligt dan bij online’, aldus Holla van GfK. Gemiddeld komt de groep heavy buyers online nog 77,9 keer in de supermarkt, waarbij zij gemiddeld €28,26 besteden. Het aandeel van de stenen winkel in het boodschappenbudget van deze groep klanten komt daarmee uit op 40,1 procent.

Stijging blijft doorgaan

Het totale aantal huishoudens dat online boodschappen doet, blijft stijgen. In het lopende jaar tot en met het tweede kwartaal van 2017 deed 15,5 procent van de huishoudens weleens een aankoop bij een websupermarkt. Een jaar later was dit gestegen naar 17,1 procent van de huishoudens en inmiddels doet 22 procent weleens online boodschappen.

Reageer op dit artikel