nieuws

Ahold Delhaize voelt stakingen Stop & Shop

Branche & Bedrijf 1278

Ahold Delhaize voelt stakingen Stop & Shop
Foto: Shutterstock

ZAANDAM – De stakingen bij Stop & Shop afgelopen voorjaar hebben impact op de kwartaalcijfers van Ahold Delhaize. Het bedrijf denkt erdoor in totaal €289 miljoen minder omzet te hebben gedraaid.

Dat blijkt uit de woensdag gepubliceerde cijfers over het tweede kwartaal 2019. De omzet van het supermarktconcern is wel gestegen met 5 procent naar €16,3 miljard. Vooral de wisselkoersen waren positief voor het bedrijf. Bij constante koersen was er sprake van 1,5 procent groei. Onder aan de streep hield Ahold Delhaize echter minder over. De operationele winst daalde ruim 13 procent naar €560 miljoen. De nettowinst kwam uit op €334 miljoen, een daling van ruim 18 procent.

Albert Heijn en Bol.com in de plus

In Nederland stegen de verkopen tot bijna €3,7 miljard. Het aantal onlineverkopen via AH.nl en Bol.com ligt 34,4 procent hoger dan in het tweede kwartaal in 2018. Bol.com groeide daarbij het sterkst (+37,5%), vooral door verkoop van derden. De operationele marge in Nederland is wel lager dan in het tweede kwartaal 2018: van 5,5 naar 5,2 procent. Zonder Bol.com komt de marge uit op 5,8 procent (-0,3 procentpunt). De lagere marge is het gevolg van investeringen in nieuwe digitale en e-commerceconcepten. Ook de investeringen in het Echt Vers-concept kosten Albert Heijn marge.

Food Lion en online

In de VS, de belangrijkste markt van Ahold Delhaize, is de omzet gestegen. Volgens topman Frans Muller deed vooral Food Lion goede zaken. Ook is het concern online gegroeid met 14,4 procent. In België daalden de vergelijkbare opbrengsten iets. In Centraal- en Zuidoost-Europa zijn ze licht hoger dan vorig jaar.

Stakingen Stop & Shop

De stakingen bij winkels van Stop & Shop hebben 11 dagen geduurd. Naar verwachting heeft die staking Ahold Delhaize 224 miljoen dollar (circa €200 miljoen) aan omzet gekost. In de naweeën denkt het bedrijf nog eens 100 miljoen dollar (circa €89 miljoen) te hebben laten liggen. De marge is erdoor gezakt naar 3,6 procent, een daling van 0,7 procentpunt ten opzichte van Q2 2018. Voor de rest van het jaar verwacht Ahold Delhaize geen verdere invloed van de stakingen. De eerder uitgesproken verwachtingen voor heel 2019 blijven gehandhaafd, waaronder de verwachte groei van 20 procent op online sales in de VS.

Reageer op dit artikel