nieuws

AH geeft meeste geld uit aan tv-reclame

Branche & Bedrijf 2094

AH geeft meeste geld uit aan tv-reclame
Foto: Shutterstock

AMSTERDAM – Albert Heijn heeft in de eerste zes maanden van 2019 voor €29,2 miljoen aan televisiereclame uitzonden. Daarmee heeft de marktleider Jumbo ingehaald als grootste supermarktketen in televisiereclame.

Dat blijkt uit cijfers van Screenforce. Jumbo gaf over dezelfde periode in 2018 nog €41,4 miljoen uit aan televisiereclame, maar besteedde in de eerste zes maanden van dit jaar 31 procent minder, €28,4 miljoen. Daarmee is de formule uit Veghel nu de nummer 3 onder de supermarkten. Lidl is met €29,1 miljoen nu de nummer 2. Plus Retail gaf in de eerste zes maanden €21 miljoen uit en is daarmee de vierde speler onder de supermarkten.

Kruidvat geeft het meeste uit van alle retailers

Opvallend genoeg is de retailer met de meeste uitgaven aan televisiereclame in de eerste helft van 2019 geen supermarktketen. AS Watson, het moederbedrijf van Kruidvat en Trekpleister, gaf €31,2 uit aan televisiereclame. Daarmee is AS Watson zelfs de nummer 3 op de totaalranglijst van televisieadverteerders.

Procter & Gamble en Unilever voeren ranglijst tv-reclame aan

De nummers 1 en 2 zijn afkomstig uit de foodbranche. Procter & Gamble voert de lijst aan met €38,9 miljoen aan uitgaven, terwijl Unilever op €38,1 miljoen zit. Beide fmcg-fabrikanten gaven wel 32 procent minder uit aan tv-reclame dan in dezelfde periode vorig jaar. Albert Heijn, Lidl, Jumbo en Plus staan allemaal in de top-10, die wordt gecompleteerd door Reckitt Benckiser, Omega Pharma en Jacobs Douwe Egberts.

Reageer op dit artikel