nieuws

A-merken in supermarkt flink in prijs gestegen

Branche & Bedrijf 1771

A-merken in supermarkt flink in prijs gestegen

DEN HAAG – Het prijsverschil tussen A-merken en huismerken is het afgelopen jaar flink opgelopen.

Consumenten die kiezen voor A-merken zijn momenteel voor hun dagelijkse boodschappen ruim 40 procent duurder uit dan klanten die hun kar vullen met huismerken. Dat is de conclusie van de jaarlijkse prijspeiling van de Consumentenbond onder vijftien supermarktketens. Ruim een jaar geleden, maart 2018, werd eenzelfde onderzoek uitgevoerd en toen was het verschil 36 procent.

Geen stijging huismerkproducten

De bond nam voor het onderzoek de prijzen van 90 dagelijkse producten onder de loep. Voor een kar met alleen varianten van A-merken was men €177 kwijt. De boodschappenwagen met soortgelijke producten van huismerken kostte €105. Volgens de bond waren er vrijwel geen huismerkproducten sterk in prijs gestegen in vergelijking met vorig jaar.

Komo huisvuilzakken en Unox stevige erwtensoep

Een aantal A-merkproducten is volgens de bond het afgelopen jaar extreem in prijs gestegen, veel meer dan de btw-verhoging van 6 procent naar 9 procent per 1 januari 2019. Gemiddelde prijsstijgingen van 20 procent of meer zijn geen uitzondering, zo zegt de consumentenorganisatie. Zo werden de Komo huisvuilzakken gemiddeld 29 procent duurder. De Unox stevige erwtensoep uit blik nam met 30 procent toe en Blue Band voor koken, bakken en braden steeg de prijs zelfs met 48 procent.

Minder vaak in de aanbieding

Supermarkten geven – naast btw-verhoging – uiteenlopende redenen voor de verhoogde prijzen. Daarbij gaat het om duurdere grondstoffen, verbeterde kwaliteit en hogere transportkosten. Hoewel er nauwelijks huismerkproducten werden gevonden met een prijsverhoging, zijn deze merken wel minder vaak in de aanbieding dan A-merken.

Reageer op dit artikel