nieuws

Tamara Smith-Zonneveld weg bij Plus

Branche & Bedrijf 7739

Tamara Smith-Zonneveld weg bij Plus
Foto: Herbert Wiggerman

UTRECHT – Tamara Smith-Zonneveld heeft afscheid genomen als e-commerce manager bij Plus Retail.

Smith-Zonneveld werkte zeven jaar voor Plus en meldt haar afscheid via LinkedIn. ‘Het zit erop! Na bijna 7 jaar is de tijd aangebroken voor iets nieuws. Dank lieve collega’s, ondernemers, leveranciers en klanten. Ik kijk met plezier terug op een periode vol uitdagingen, kansen, ontmoetingen, inspiratie en ontwikkeling’, schrijft ze op haar profiel.

Loopbaan bij Albert Heijn en Shell

Na een loopbaan bij onder meer Albert Heijn en Shell streek Tamara Smith-Zonneveld in 2012 neer bij Plus, met als opdracht een e-commerce-strategie te ontwikkelen voor de supermarktketen. Tot dat moment had Plus zich online amper geroerd. Een gegeven waarvan Smith-Zonneveld in een interview met Foodmagazine meldt dat ze niet weet of het nou een voordeel of een nadeel is. ‘We zijn inderdaad later begonnen dan sommige concurrenten. Maar als je later bent, heb je ook geen hinder van historische systemen waar je in je werk aan gebonden bent, omdat die keuze nog gemaakt moet worden. Pas over een aantal jaren zullen we weten of later beginnen voor ons een voordeel of een nadeel is geweest.’

Snelle uitrol online en Plus Express

Smith-Zonneveld was de afgelopen jaren betrokken bij de snelle uitrol van online bij Plus-winkels, alsmede de introductie en groei van de snelservice Plus Express, waarmee de formule zich nog altijd onderscheidt van andere supermarktbedrijven. Ze was vorig jaar nog spreker op het congres van Distrifood en Twinkle over de weg naar winstgevendheid in online foodverkoop.

Online foodverkoop kan winstgevend worden

Over dat onderwerp sprak ze zich ook uit in het interview met Foodmagazine. Daarin stelde ze dat online verkopen voor supermarkten winstgevend kunnen worden. ‘Maar je hebt hele hoge volumes nodig, hoger dan nu het geval is. Bovendien in combinatie met verregaande mechanisatie. Momenteel is alleen e-commerce nog niet rendabel. Wel als je ernaar kijkt vanuit een omnichannelgedachte, dat online een belangrijke beïnvloeder is van de verkoop die in de winkel wordt gedaan.’

Reageer op dit artikel