nieuws

Plus en CBL geïrriteerd door Oxfam-rapport

Branche & Bedrijf 3000

UTRECHT – Supermarktketen Plus en koepelorganisatie CBL zeggen zich niet te herkennen in het Oxfam Novib-rapport ‘Behind the Barcodes’ dat woensdag is gepubliceerd.

Plus en CBL geïrriteerd door Oxfam-rapport

Volgens het CBL zet de ranglijst van Oxfam Novib de samenleving op het verkeerde been. ‘Ten onrechte wordt weer een negatief beeld geschetst over supermarkten. Dat doet geen recht aan de aanpak van Nederlandse supermarkten op het vlak van Internationaal Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (IMVO) voor betere sociale werkomstandigheden voor medewerkers op productiebedrijven in ontwikkelingslanden’, aldus de koepelorganisatie op zijn website.

CBL: ‘Al veel bereikt’

‘Een jaar na de ondertekening van het convenant is er al veel bereikt’, zegt CBL-directeur Marc Jansen. Uit een nulmeting van supermarkten is gebleken dat supermarkten IMVO-beleid voeren en dat IMVO geïntegreerd is in de bedrijfsvoering. ‘Supermarktorganisaties werken hard aan het transparant maken van productieketens. IMVO-risicomanagement is de kern van het sociale duurzaamheidsbeleid van supermarkten en foodservicebedrijven.’ Het CBL verwijt Oxfam Novib dat zij de discussie over mensenrechten polariseren en nodigt de organisatie uit om samen te werken met het bedrijfsleven, de vakbonden, de overheid en ngo’s. Jansen: ‘Van het alleen maar discussiëren en het publiceren van ranglijsten wordt geen vrouw en geen kind in ontwikkelingslanden beter. Het CBL zet zich met de aangesloten supermarkten ervoor in om leefbaar loon te realiseren voor medewerkers op productiebedrijven in ontwikkelingslanden. Het gaat ons om concrete projecten en niet om papieren ranglijstjes.’

‘Onvoldoende recht aan inspanningen Plus’

Plus laat ook zelf van zich horen: ‘Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) staat al jaren hoog op de agenda bij Plus. En met succes. Plus is recent voor het vijfde jaar op rij verkozen tot Meest Verantwoorde Supermarkt. Het rapport van Oxfam Novib doet naar onze mening onvoldoende recht aan onze inspanningen. Due Diligence is een proces, er is nog veel te doen, en als Meest Verantwoorde Supermarkt doen we dat graag.’ Het bericht bevat verder een opsomming van alle duurzame en mvo-initiatieven waar de keten zich ‘al jarenlang’ mee bezighoudt om mee te bewijzen dat Plus die verantwoordelijkheid serieus neemt.

Plus niet meer op koppositie

Waar AH en Jumbo zich verbeterden in deze tweede Behind the Barcodes-ranglijst, scoren Aldi, Lidl en Plus een stuk lager dan vorig jaar. AH en Jumbo hebben eerder dit jaar een nieuw mensenrechtenbeleid gepubliceerd. Om die reden neemt AH in Nederland de koppositie van Plus over met een score van 17 procent op een schaal van 100. Jumbo volgt de marktleider op de voet als grootste stijger op de Nederlandse ranglijst: van 0 naar 16 procent.

Reageer op dit artikel