nieuws

Picnic-koeriers zijn leiding en wagens zat

Branche & Bedrijf 5769

Picnic-koeriers zijn leiding en wagens zat

AMSTERDAM – Koeriers van onlinesuper Picnic klagen over de arbeidsomstandigheden en de mankementen aan hun bezorgwagens. Zij schrijven ongelukken toe aan haperende bezorgauto’s en strakke bezorgtijden.

Dat schrijft het Algemeen Dagblad dinsdag na meerdere bezorgers erover te hebben gesproken. De bezorgers blijven daarbij anoniem, uit angst voor het verliezen van hun baan.

Mankementen Picnic-wagens

Picnic-medewerkers noemen verschillende problemen met de bezorgauto’s, zoals het kantelen van de wagens, loshangende spiegels, defecte parkeersensoren en het krijgen van hoofdpijn zodra de verwarming aan gaat. Verder zijn er al Picnic-wagentjes per ongeluk op de snelweg terecht gekomen door problemen met de navigatiesystemen. De koeriers wijzen het AD bovendien op kapotte steekwagens, lage beloning en de manier waarop de diensten worden verdeeld waardoor het salaris elke maand verschilt. ‘Als klanten vragen hoe Picnic gratis kan bezorgen, zeg ik altijd ‘wat u betaalt, is wat ik krijg: de laagste prijs’.’ De medewerkers zeggen tegen de krant uit te kijken naar andere banen, maar noemen Picnic als bedrijf ook gezellig. ‘De saamhorigheid is groot.’

Muller: ‘Werken aan betere versie’

Volgens oprichter Michiel Muller komen er steeds nieuwe bezorgwagens bij. ‘De spiegels zijn we beter aan het vastzetten en voor steekwagens hebben we een nieuwe leverancier. De huidige auto’s zijn drie jaar oud. We werken aan een betere versie.’ Hij zegt verder dat Picnic goedkoper is omdat het bedrijf geen winkellocaties heeft en efficiënter werkt. Muller ontkent dat hij minder betaalt dan de concurrentie.

Werkrooster

Het gros van de runners werkt via een uitzendbureau en heeft een 0-urencontract. Voor de verdeling van de diensten kunnen de medewerkers kiezen uit een vast rooster en een flexibel systeem, legt het AD uit. Wie volgens het flexibele systeem werkt, moet iedere vrijdag om 11.00 uur inloggen op de personeelsapp. Wie zich als eerste meldt, krijgt de shift. Het is een wekelijkse wedstrijd. Muller meent dat veel personeelsleden de flexibiliteit juist prettig vinden.

FNV: ‘Ontslagen omdat hij onruststoker is’

Volgens vakbond FNV zijn in korte tijd vijf medewerkers ontslagen die contact hadden met de vakbond. Marianne Jekkers: ‘Het is lastig om aan te tonen dat ze om die reden op straat zijn gezet, maar de laatste kreeg wel als reden dat hij een onruststoker is.’ Ook is bekend dat de contracten van twee betrokkenen bij een werkonderbreking dit voorjaar in Ypenburg niet zijn verlengd.

Reageer op dit artikel