nieuws

OK-app rolt uit bij meer Superunie-leden

Branche & Bedrijf 1043

OK-app rolt uit bij meer Superunie-leden

AMSTERDAM – Verschillende Superunieleden werken aan de introductie van de OK-app. Met de app kunnen klanten in een beweging afrekenen en sparen. Midden deze maand wordt de app uitgerold bij een vierde supermarktketen.

Dat stelt woordvoerder Marieke Visser van OK na vragen van Distrifood. De OK-app is ontwikkeld door een team dat eerder ook werkte aan iDeal, de afrekenapp van de banken. Met OK kunnen klanten aan de kassa van de supermarkt met de mobiele telefoon betalen én spaarpunten bijschrijven. Binnen Dekamarkt is OK op die manier gekoppeld aan het spaarprogramma Smaakmakers.

Ook test bij vijf vestigingen Spar City

De OK-app is in de praktijk getest bij Deen in de Rijnstraat in Amsterdam. Bij Dirk en Dekamarkt is de app al volledig operationeel. Visser: ‘Daar liggen foldertjes aan de kassa en hebben we in de winkel demo’s gegeven.’ Verdere testen vinden op dit moment plaats bij vijf vestigingen van Spar City in Alkmaar, Amersfoort, Arnhem, Rotterdam en Zwolle. Klanten sparen daar in eerste instantie voor een gratis reep Tony Chocolonely. Visser: ‘We zien in die winkels 50 transacties per dag. Het is ook een beetje kip-en-ei; raakt de app meer bekend, dan wordt er meer gespaard.’

Onbekendheid app zet rem op grote uitrol

De relatieve onbekendheid van de app is in deze fase de rem op een grote uitrol. Achter de schermen werkt OK echter aan integratie met kassasystemen van veel ook niet-supers. Zo zijn de eerste tien vestigingen van Febo aangesloten en zijn ook Praxis en BeautyX live met OK. ‘Ketens als Jamin en VitaminStore zijn in de voorbereidende fase, net als verschillende Superunie-supermarkten.’

Volgende keten binnen veertien dagen bekend

Volgens Visser kan OK binnen nu en veertien dagen de volgende keten melden. Naast fysieke winkels hebben ook online spelers als MyJewellery, Zonnebrillen.com en de Online Drogist voor OK gekozen. In theorie kunnen supermarktklanten straks met de app afrekenen in de supermarkt en sparen voor korting bij niet-supermarkten.

Komend najaar grote mediacampagne

Talpa Media Investments is sinds kort medeaandeelhouder bij OK. Visser: ‘Met Talpa hebben we een sterke partij aan boord gehaald die gaat helpen het grote publiek te bereiken. We verwachten dit najaar met een grote mediacampagne te komen om de app meer bekendheid te geven onder het publiek. Het wordt de digitale portemonnee met alle pasjes.’

Reageer op dit artikel