nieuws

Muller: Ahold Delhaize heeft kennisvoorsprong

Branche & Bedrijf 3719

Muller: Ahold Delhaize heeft kennisvoorsprong
Foto: ANP

ZAANDAM – Ahold Delhaize-topman Frans Muller denkt dat Ahold Delhaize een flinke voorsprong heeft op online partijen als Amazon en Alibaba als deze food zouden gaan verkopen in onder meer Nederland.

Muller zegt dit in een interview met NRC Handelsblad, waarin het onder meer over mogelijke zogenoemde disruptors gaat. ‘Bedrijven zoals Amazon en Alibaba zouden een disruptor kúnnen zijn. Maar dat moeten ze in de voeding eerst nog maar eens bewijzen. Want voeding is iets heel anders dan elektronica, kleding of boeken’, legt Muller uit in het interview. 

Heel veel kennis over verse voeding

Hij geloof niet dat dit soort partijen ver voorliggen op Ahold Delhaize in het verzamelen van data en dus beter weten wat de consument wil. ‘Ik denk dat wij heel veel kennis hebben over verse voeding die bij zulke partijen ontbreekt. Over inkopen, vervoeren, verwerken – allemaal kennis die wij in de afgelopen 150 jaar hebben opgebouwd. Bovendien gaat een goede 70 procent van al onze verkopen via klantenkaarten. Dus we hebben héél veel kennis over de klanten die bij ons voeding kopen.’

Winkelnetwerk speelt belangrijke rol

Ook het winkelnetwerk van Ahold Delhaize speelt daarbij een belangrijke rol. ‘En we hebben onze lokale merken, met in totaal 6.700 supermarkten. Die staan midden in de gemeenschappen. Daardoor hebben we heel gedetailleerde kennis over het Haagse Laakkwartier, of Amsterdam-Zuid, of Chicago-Noord. Wat voor mensen wonen er, wat is voor hen belangrijk? Kopen ze vooral halal, of juist Aziatisch? Die kennis is belangrijk. Want food is lokaal. Ik zou weleens willen weten wat Alibaba daar meer van weet dan wij.’

Discountklant kan ook bij Ahold-Delhaize terecht

Ook discounters ziet hij als mogelijke disruptors. ‘Discount – en daar reken ik Walmart en de dollar storesdan ook toe – groeit wereldwijd. Dus kennelijk heeft de consument daar behoefte aan. Maar dat kunnen wij ook aanbieden. In al onze supermarkten zult u discountproducten vinden. En veel klanten willen niet alléén maar discount. Die willen bijvoorbeeld wel goedkope macaroni en koffie, maar ook een goede wijn of Ierse rundersteak.’

Reageer op dit artikel