nieuws

Kassa-test tast prijsimago Aldi/Lidl aan

Branche & Bedrijf 18971

Kassa-test tast prijsimago Aldi/Lidl aan

DONGEN – De resultaten van de prijspeiling van het tv-programma Kassa raken Aldi en Lidl hard. Zowel het prijsimago als de klantentrouw bij de discounters krijgt een knauw.

De resultaten van de prijspeiling werden in april en mei door Jumbo en andere concurrenten gebruikt in reclamecampagnes. Aldi krijgt in cijfers van onderzoeksbureau GfK van zijn vaste klanten in februari nog het rapportcijfer 7,88 voor lage prijzen. Na de uitzending van Kassa daalt dat naar 7,55. Bij Lidl daalt de waardering in dezelfde periode van 7,79 naar 7,54.

Kassa-test heeft dubbel effect

De metingen in februari en april werden uitgevoerd voor het GfK Zomerrapport, dat afgelopen week verscheen, met Nettorama als winnaar. Onderzoeksdirecteur Joop Holla van GfK: ‘De Kassa-test heeft een dubbel effect. De discounters komen lager uit, terwijl de overige supermarkten collectief juist hoger uitkomen. 6,77 in februari tegen 6,86 in april. Bovendien neemt het belang van het aspect prijs binnen het hele onderzoek toe. Dat speelt vooral bij klanten van Aldi en Lidl.’

Vaste klanten Aldi/Lidl twijfelen vaker

Aanvullend onderzoek van GfK wijst uit dat de prijspeiling en de campagnes van concurrenten ook effect hebben op de klantentrouw bij de discounters, vooral bij Lidl. Bij deze formule gold in 2018 nog 41 procent van de klanten als ‘secure’. In 2019 is dat gedaald naar 35 procent. Tegelijkertijd nam het percentage vaste klanten dat als ‘at risk’ wordt gezien door GfK toe van 21 naar
27 procent. Dit zijn klanten die twijfelen of ze hun boodschappen bij Lidl moeten blijven doen. Bij Aldi is een soortgelijke ontwikkeling te zien.

Een van de twee pijlers onder druk

Holla van GfK vindt dat begrijpelijk. ‘Het imago van Aldi en Lidl is gebouwd op goede kwaliteit tegen lage prijzen. Als een van die twee pijlers onder druk komt te staan, dan heeft dat invloed en dat zie je terug in de cijfers.’

Ageren tegen prijstest van Kassa

De prijsvechters ageerden de afgelopen periode actief tegen de manier waarop de prijspeiling van Kassa is opgezet. Ze laken daarbij dat de kwaliteit van de gemeten producten geen rol speelt. Met een mandje van 27 producten zou het onderzoek ook te beperkt zijn.  Aldi wijdde hier een landelijke krantenadvertentie aan en dreigde zelfs met juridische stappen tegen Kassa. Volgens Aldi-woordvoerder Letitia Gruwel zijn daarover op dit moment geen nieuwe ontwikkelingen te melden.

Reageer op dit artikel