nieuws

Hypermarkt Steenwijk definitief van de baan

Branche & Bedrijf 1635

Hypermarkt Steenwijk definitief van de baan

STEENWIJK – De veelbesproken hypermarkt die in Steenwijk gebouwd zou worden, is definitief van de baan. In plaats daarvan komt er een Family Fun Zone op het terrein langs de snelweg A32.

Dat meldt dagblad De Stentor. Vorig jaar nog keurde de Raad van State de plannen voor een 12.000 vierkante meter grote hypermarkt goed. Deze zou onderdeel worden van een 30.000 vierkante meter groot winkelcentrum. Als aanvullende eis voor de hypermarkt gold nog dat deze voor minimaal 51 procent moet bestaan uit het gangbare assortiment van een supermarkt, zo bleek uit het goedgekeurde bestemmingsplan. In juli vorig jaar werd gemeld dat ‘binnen enkele maanden’ de eerste palen de grond in zouden gaan.

‘Bouw hypermarkt niet mogelijk binnen bestaande afspraken’

‘Het blijkt niet mogelijk om een aantrekkelijk en eigentijds shoppingcentrum inclusief Hypermarkt op Eeserwold te realiseren binnen de laatste uitspraken van de Raad van State’, zo wordt Paul Evers van project-ontwikkelaar Focus Real Estate nu geciteerd door de krant. Ook wethouder Bram Harmsma toont zich niet rauwig om het afblazen van de plannen. ‘We willen allemaal graag een aantrekkelijke, compacte en beleefbare binnenstad. Wanneer er een hypermarkt zou zijn gekomen met soortgelijke winkels, dan zou dat niet goed zijn geweest voor het centrum van Steenwijk.’

Welke formule in het pand zou komen, is nooit duidelijk geweest

Onder meer lokale supermarktondernemers hebben zich altijd fel verzet tegen de bouw van de hypermarkt. Welke formule in het pand zou komen, is nooit duidelijk geweest. Jaren geleden toonde Jumbo interesse in de locatie voor de vestiging van een Jumbo Foodmarkt. Recenter zong de naam van de Duitse formule Famila rond. Deze keten zint al enige tijd op een terugkeer op de Nederlandse markt, maar zette vooralsnog geen concrete stappen.

Hypermarkt nooit écht aangeslagen in Nederland

Het afblazen van de hypermarkt past in de lange en moeizame geschiedenis van dit grote retailformat in Nederland. Sinds de jaren zeventig zijn er diverse pogingen gedaan om een formule in Nederland in de markt te zetten. Maxis bijvoorbeeld, opgezet door het Bijenkorf-concern. Toenmalig directeur Kersten van de Hermans Group kocht in 1998 de Maxis-keten en verwachtte dat grootschalige supermarkten Nederland snel zouden veroveren. Maar zijn hypermarkten bestaan niet meer, ook een naamswijziging naar A&P Hypermarkt mocht niet baten. De Gruyter probeerde het met Trefcenter en Ahold met de Miro-formule. De Miro werd in de jaren 1985 en 1986 opgeheven, waarna de dertien winkels werden omgebouwd naar andere concepten.

Gemeenten ook geen voorstanders van hypermarkten

De hoge winkeldichtheid van Nederland, waardoor minder consumenten naar de rand van de stad wilden rijden om de grote boodschappen te doen, werd lange tijd gezien als een belangrijke reden waarom het concept nooit aansloeg. Daarnaast waren gemeenten ook niet happig op de komst van een hypermarkt. Ze waren bang voor de leefbaarheid in de stadscentra en buurtwinkelcentra.

Reageer op dit artikel