nieuws

Greenpeace zoekt opnieuw naar ‘Mispaksel’

Branche & Bedrijf 908

Greenpeace zoekt opnieuw naar ‘Mispaksel’
Foto: Distrifood

AMSTERDAM – Actiegroep Greenpeace schrijft voor de tweede keer een wedstrijd uit om het foodproduct te zoeken waarbij het meeste overbodige plastic wordt gebruikt. Vorig jaar werden de individueel verpakte winegums van zoetwarenfabrikant Red Band gekozen.

Greenpeace maakt van de zoektocht een publieke campagne, waarbij consumenten worden opgeroepen producten te nomineren door ze te fotograferen en te delen op social media onder vermelding van #mispaksel.

Greenpeace wil investering in alternatieven

Volgens Greenpeace is de campagne hard nodig. ‘Als consument is het onmogelijk om geen plastic te kopen en we merken dat steeds meer mensen zich hieraan ergeren. Met deze verkiezing roepen we supermarkten en levensmiddelenbedrijven op om te investeren in alternatieven. Het moet en kan anders’, zo wordt Anne Wijers van Greenpeace geciteerd door het persbureau ANP.

Supermarkten dringen gebruik plastic met 20 procent terug

Nederlandse supermarkten hebben de afgelopen periode al duidelijke afspraken gemaakt over terugdringing van het gebruik van plastic verpakkingen. Via brancheorganisatie CBL hebben supermarkten eerder dit jaar beloofd om het aantal plastic verpakkingen in 2025 met 20 procent te hebben teruggedrongen. Ook moet in dat jaar 95 procent van de verpakkingen in de supermarkt recyclebaar zijn.

Plasticvrije agf-afdeling Albert Heijn trok veel aandacht

De afgelopen maanden waren er op dit vlak al de nodige initiatieven, waarbij de plasticvrije agf-afdeling van Albert Heijn de meeste aandacht trok. Deze test krijgt inmiddels een vervolg. Aldi begint binnenkort met het vragen van een cent voor plastic tasjes op zijn groenteafdeling.

Reageer op dit artikel