nieuws

Ook EFMI ziet deuk prijsimago discount

Branche & Bedrijf 2700

Ook EFMI ziet deuk prijsimago discount
Foto: Distrifood

BAARN – Aldi en Lidl hebben hun prijsimago in 2,5 jaar tijd op een 10-puntsschaal met zo’n 0,3 punt achteruit zien lopen. Daarmee trekt EFMI dezelfde conclusie over het verslechterd prijsimago als GfK dit weekend via Distrifood.

Het EFMI  heeft een analyse gemaakt van de ontwikkeling van het prijsimago van de ‘Big Five’ in het Nederlandse supermarktkanaal, Aldi, Lidl, Jumbo, Plus en AH. Sloot (EFMI) op Linkedin: ‘Opvallend is dat er bij de service supers nauwelijks verschuivingen zijn, terwijl Aldi en Lidl hun prijsimago in 2,5 jaar tijd op een 10-puntsschaal met zo’n 0,3 punt achteruit hebben zien lopen. Uiteraard hebben ze nog wel een beter prijsimago dan de service supers, maar het gat is wat kleiner geworden.’

Prijsmeting kassa

Eerder meldde Distrifood dat het prijsimago van Aldi en Lidl onder druk stond door de prijsmeting van Kassa. Sloot kan daar op basis van zijn onderzoek geen uitsluitsel over geven. Hij noemt ook de ‘verluxing’ van de winkels en de uitbreiding van het assortiment als mogelijke oorzaak.

Kwaliteit niet achteruit

Sloot: ‘Ik heb in de EFMI Shopper Database ook bekeken of de klanten van hard discounters ook een achteruitgang ervaren van het aspect ‘Goede Productkwaliteit’, maar dat blijkt zowel voor Lidl als Aldi niet het geval te zijn (stabiel gebleven).’ Volgens Sloot ligt het prijsimago over de hele linie overigens voor alle supers lager. De onderzoeker: ‘Of dit door de BTW-verhoging van 6% naar 9% komt is niet precies bekend, maar dit lijkt wel een aannemelijke verklaring.’

Reageer op dit artikel