nieuws

AH brengt e-schapkaarten naar 150 winkels

Branche & Bedrijf 28527

AH brengt e-schapkaarten naar 150 winkels

ZAANDAM – Albert Heijn stapt op grote schaal over op elektronische schapkaarten als vervanger van de traditionele papieren prijsaanduidingen.

De marktleider start volgende week met de uitrol van elektronische schapkaarten. Ze worden op grote schaal in de winkels met de Echt Vers-formule ingevoerd. ‘Alle winkels met de nieuwste winkelformule krijgen deze schapkaarten. Eind dit jaar zijn dat er rond de 150’, laat woordvoerder Anoesjka Aspeslagh weten.

E-schapkaarten ook bij franchisers

Ook franchisevestigingen kunnen de elektronische labels invoeren. Ondernemers hebben daarover
bericht gekregen. ‘We hebben inderdaad de interesse bij franchisers gepeild. De belangstelling is groot.’ Het betreft een behoorlijke investering, zegt franchiser Jacco Kat in Den Helder. ‘Ik verwacht dat ik meer dan een ton moet uitgeven als ik ze invoer. Daar moet ik nog goed over nadenken.’

Klanten krijgen altijd juiste prijs te zien

De elektronische schapkaarten bieden volgens AH veel voordelen. Ze zorgen er bijvoorbeeld voor dat klanten altijd de juiste prijs krijgen te zien. ‘Verder kunnen ze in de winkel bepaalde processen versimpelen, bijvoorbeeld voorraad tellen. Ook zien wij kansen om dienstverlening voor klanten uit te breiden door middel van de elektronische schapkaarten.’

Nieuwe schapkaarten geschikt voor dynamic pricing

Daarbij kun je volgens AH denken aan dynamic pricing, zoals AH in een filiaal in Zandvoort test. Producten worden daar geautomatiseerd lager geprijsd als ze dichter tegen de datum zitten. De schapkaarten die AH nu massaal uitrolt, zijn daar ook geschikt voor, aldus Aspeslagh.

Reageer op dit artikel