nieuws

AH, Aldi, Coop, Jumbo en Lidl spelen ludiek rozenspel

Branche & Bedrijf 4710

AH, Aldi, Coop, Jumbo en Lidl spelen ludiek rozenspel

DEN HAAG – Ontwikkelingssamenwerkingsinstituut Hivos heeft een online ‘supermarktspel’ gelanceerd. Ketens krijgen punten naarmate ze een eerlijker prijs betalen voor rozen. AH, Aldi, Coop, Jumbo en Lidl hebben hun medewerking verleend.

‘We roepen de overige drie supermarkten (Deen, Dirk en PLUS) op ook hun verantwoordelijkheid te nemen’, aldus Hivos op de site. Om inzicht te krijgen in wat supermarkten doen aan leefbaar loon voor de rozenpluksters zijn acht supermarkten gevraagd een enquête in te vullen. Op basis van de door hen gegeven antwoorden is de puntentelling voor de kwis tot stand gekomen. De supermarkten die de enquête nog niet hebben ingevuld hebben nog tot 11 augustus de tijd om dit te doen en de eerste punten in het spel te verdienen.

Punten voor onderzoek, implementatie en betalen

‘Om de paar maanden zullen we een tussenstand publiceren zodat je kunt zien of jouw supermarkt goed op weg is’, aldus de organisatie over de serieuze actie die ludiek wordt opgepakt. Supermarkten kunnen punten verdienen voor onderzoek (ken je keten en weet wat de lonen zijn – 180 punten), implementatie (afspraken maken en de lonen verhogen – 320 punten) en het betalen van leefbaar loon – 500 punten.

Bonuspunten te krijgen

Ook kan iedere supermarkt bonuspunten verdienen door transparant te communiceren over leefbaar loon, en voor andere initiatieven op het gebied van leefbaar loon binnen de productcategorie bloemen en planten.

Zie hier een video over het spel van Hivos:

 

Reageer op dit artikel