nieuws

‘Supers negeren in promoties Preventieakkoord’

Branche & Bedrijf 683

‘Supers negeren in promoties Preventieakkoord’

AMSTERDAM – 80 procent van de aanbiedingen in supermarktfolders valt buiten de zogenoemde Schijf van Vijf van het Voedingscentrum. Daarmee houden supermarkten zich niet aan afspraken zoals die zijn gemaakt in het Nationale Preventieakkoord.

Dat stelt het bureau Questionmark, dat samen met de Transitiecoalitie Voedsel onderzoek instelde naar het folderaanbod van supermarkten. Daarbij werden zeven supermarktbedrijven onder de loep genomen: Albert Heijn, Coop, Dirk, Ekoplaza, Jan Linders, Jumbo en Plus. Deze blijken volgens het onderzoek in gelijke mate ongezond voedsel in te zetten in hun promoties.

‘Promoties werken beter met bewerkte producten’

Volgens de onderzoekers houden supermarkten zich daarmee niet aan afspraken die vorig jaar zijn gemaakt in het Nationale Preventieakkoord om obesitas terug te dringen.  De Volkskrant laat Sjoerd van de Wouw van Foodwatch aan het woord om de resultaten van het onderzoek te duiden. ‘Aanbiedingen zijn veelal bedoeld om klanten te lokken en ze te verleiden tot impulsaankopen, producten die niet op hun boodschappenlijstjes staan. Dit werkt beter met zwaar bewerkte snackproducten zoals koekjes en frisdrank, die je uniek kunt maken door kleurtjes en smaken.’

Onderzoek Questionmark te beperkt

Henrieke Crielaard van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel noemt het onderzoek te beperkt. Ze wijst daarbij op voorlichting over gezonde voeding in winkels en de bedrijfsbladen. Promoties zijn volgens haar een afspiegeling van het assortiment, waarbij aanpassing van recepturen tijd kost. ‘Supermarkten willen de consument niet laten ontsnappen naar een merk met meer toevoegingen’, zo wordt ze geciteerd in de krant. ‘Anders helpen we niet alleen de concurrent, maar halen we ook het gezondheidsdoel niet. Het idee van het verbeteren van de productsamenstelling, een van de maatregelen van het Nationale Preventieakkoord, is dat de consument langzaam went aan de andere smaak.’

Reageer op dit artikel