nieuws

Online omzet stijgt, aantal klanten niet

Branche & Bedrijf 2227

Online omzet stijgt, aantal klanten niet

AMSTERDAM – Onlineverkoop van boodschappen is momenteel goed voor 3,4 procent van de totale supermarktomzet. Een half jaar geleden was dat nog 2,9 procent.

De stijging is een van de conclusies uit het laatste onderzoek van Supermarkt & Ruimte naar het koopgedrag van klanten in de supermarkt. De metingen vonden plaats in april 2019 en recent werden de resultaten bekendgemaakt. Elk half jaar worden ruim 1750 consumenten door het kennisplatform ondervraagd. 1500 via een online-enquête, 250 worden in opdracht van Supermarkt & Ruimte telefonisch gevraagd naar hun bestedingen.

Iets meer dan €1,2 miljard

In 2018 gebeurde dat voor het laatst in november, toen was het online-aandeel dus 2,9 procent. Volgens Supermarkt & Ruimte bedraagt de onlinesupermarktomzet nu iets meer dan €1,2 miljard.

Supermarkt & Ruimte kijkt tijdens het onderzoek ook naar de penetratiegraad. Van alle ondervraagde consumenten geeft momenteel 18 procent aan wel eens online boodschappen te doen. Het gaat hierbij om producten die verkrijgbaar zijn in fysieke supermarkten. Opvallend is dat in het onderzoek van een half jaar geleden de penetratiegraad nog 19 procent was.

Stagnatie aantal consumenten

Het aantal consumenten dat in de toekomst online boodschappen gaat bestellen, groeit volgens Supermarkt & Ruimte niet bijster veel. Zei 24 procent van de ondervraagden in 2018 dit te gaan doen, inmiddels is dat 25 procent.

Picnic haalt Jumbo in

Bij de onlinemarktaandelen zijn volgens Supermarkt & Ruimte grote verschuivingen waar te nemen. Marktleider Albert Heijn had in 2018 nog een onlinemarktaandeel van 53 procent. Inmiddels is dat gedaald naar 42 procent.

Ook Jumbo moet het met minder marktaandeel doen (van 26 naar 21 procent). Het onlinemarktaandeel van de formule uit Veghel is ingehaald door Picnic. De websuper kon in 2018 rekenen op 12 procent, ondertussen is dat gegroeid naar 23 procent.

Zware of volumineuze producten

Supermarkt & Ruimte is in 2015 begonnen met de metingen. Dit is het achtste halfjaarlijkse onderzoek. De eerste meting, van oktober 2015, gaf aan dat destijds online verantwoordelijk was voor 0,8 procent van de totale supermarktomzet.

Uit de vorige metingen bleek elke keer dat bepaalde artikelgroepen populair zijn om online te kopen. Het gaat met name om zware of volumineuze producten, zoals toiletpapier, keukenrollen, frisdranken en sappen en was- en reinigingsmiddelen.

Reageer op dit artikel