nieuws

Jumbo sluit nieuw online-akkoord af

Branche & Bedrijf 9187

Jumbo sluit nieuw online-akkoord af

VEGHEL – Jumbo en zijn ondernemers zijn dichtbij een nieuw akkoord over de verdeling van onlinekosten en verdiensten. Een voorstel wordt binnen enkele weken voorgelegd aan ondernemers.

Een nieuw akkoord tussen Jumbo en franchisers was nodig door de snelle uitbreiding van Jumbo’s online-activiteiten. De retailer streeft naar landelijke dekking en daar horen extra kosten bij.

Bijeenkomst over nieuw akkoord

‘Een van de vragen was wie die extra kosten gaat dragen’, aldus een Jumbo-ondernemer die graag anoniem wil blijven. Volgens deze franchiser ligt er momenteel al een deal die is gesloten door Jumbo en een klankbordgroep vanuit de OVJ (Ondernemersvereniging Jumbo). ‘Binnenkort is er een bijeenkomst waarbij ondernemers tekst en uitleg krijgen over dit akkoord en kunnen stemmen over het voorstel.’ Een andere ondernemer laat weten dat er nog geen exacte datum is waarop deze bijeenkomst plaatsvindt, maar dat dit vermoedelijk in week 24 of 25 zal zijn.

Van Dam: eerst leden informeren

Carl van Dam, Jumbo-ondernemer in Hilversum en voorzitter van de OVJ, wil op dit moment alleen bevestigen dat er een e-mail is gestuurd naar ondernemers waarin een bijeenkomst wordt aangekondigd. Over de inhoud van deze bijeenkomst en het bereikte akkoord wil hij niks kwijt. ‘Het juiste tijdspad is dat we dit eerst onze leden voorleggen’, aldus Van Dam. Jumbo zelf kon voor het ter perse gaan van dit nummer niet reageren.

Eerder ook al overeenkomsten over online

In maart 2016 bereikten Jumbo en de OVJ ook al een akkoord over thuisbezorging, waarna de supermarktketen startte met de landelijke uitrol. Destijds stemden de Jumbo-winkeliers met een overweldigende meerderheid in met het plan. Twee jaar daarvoor werd ook al een akkoord bereikt over de verdeelsleutel voor de opbrengsten en kosten van de pick-uppoints.

Online groeit hard bij Jumbo

Vooral het leveren van boodschappen aan bedrijven groeit snel bij Jumbo, een verdrievoudiging in omzet in 2018, al is die markt nog klein. Cfo Ton van Veen zei begin dit jaar bij de presentatie van de jaarcijfers: ‘We hebben nu 425 winkels met een pup en 290 van die 425 hebben ook home delivery. Het online-omzetaandeel van die winkels zit tussen de 6 en 7 procent. Gemiddeld kom je, inclusief de winkels zonder onlinemogelijkheden, op een kleine 4 procent omzet die afkomstig is van online. We hebben echter ook winkels waarbij online verantwoordelijk is voor meer dan 15 of 20 procent.’

Reageer op dit artikel