nieuws

CBL: ‘Questionmark geeft geen compleet beeld’

Branche & Bedrijf 676

CBL: ‘Questionmark geeft geen compleet beeld’

LEIDSCHENDAM – Het CBL vindt dat het onderzoek van Questionmark naar het stimuleren van de verkoop van gezonde producten in supermarkten ‘geen compleet beeld’ geeft.

‘Het CBL heeft respect voor het monnikenwerk dat Questionmark verricht heeft’, schrijft koepelorganisatie Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) in een statement. ‘Wel vindt zij dat het te beperkt is om een ranking van gezonde en duurzame supermarkten te maken op basis van een klein deel van de instrumenten die ingezet worden om het consumenten gemakkelijker te maken gezonde en/of duurzaam te kiezen. Aanbiedingen van supermarkten zijn zeer divers. Vanuit iedere productgroep zijn er producten in de aanbieding. Dit kunnen ongezondere producten zijn, maar ook gezonde producten en producten uit de afdeling groenten en fruit staan iedere week in de folder.’

Supermarktbeleid gezonde keuze

De koepelorganisatie reageert ermee op de vergelijking van Questionmark tussen supermarktketens met betrekking tot het beleid om consumenten makkelijker te laten kiezen voor gezondere producten. Questionmark keek hiervoor naar het aantal aanbiedingen van gezonde producten en vlees. ‘Zij relateren dit aan de gemaakte afspraken in het preventieakkoord. Hierin hebben wij aangegeven dat wij de consumptie van Schijf van Vijf-producten en groenten en fruit stimuleren. Hiervoor zetten supermarkten verschillende middelen in’, aldus het CBL. De organisatie noemt bijvoorbeeld het expliciet vermelden van het groentegehalte bij recepten in consumentenbladen en het geven van tips voor vegetarische bbq-hapjes. ‘Ook werken wij gestaag verder aan het Akkoord Verbetering Productsamenstelling waarin we in al bijna 20 productgroepen suiker, verzadig vet, of natriumreductie hebben gerealiseerd.’

‘Geen compleet beeld’

Het CBL dringt er naar eigen zeggen bovendien op aan bij het ministerie van VWS dat er op productniveau gecommuniceerd mag worden over de Schijf van Vijf en het gebruik van een nieuw gezondheidskeuzelogo als Nutri-score. ‘Ook over duurzaamheid is uiteraard veel meer te zeggen dan alleen het aantal vleesaanbiedingen. Dit gaat van de verse vis en diepvriesvis van huismerken, die allemaal beschikken over een ASC- of MSC-keurmerk, tot aan het efficiënter gebruiken van energie, waar ieder jaar voortgang wordt geboekt. Het is jammer dat dit soort initiatieven niet meegenomen worden waardoor het onderzoek geen compleet beeld geeft.’

NAGF

Afgelopen dinsdag kreeg het CBL ook al kritiek vanuit het Nationaal Actieplan Groente en Fruit (NAGF). Karin Bemelmans, NAGF-coördinator, gaf tijdens het Nudging Symposium aan dat de koepelorganisatie en supermarkten zelf ‘geen excuus meer’ hebben om te wachten met het stimuleren van groente- en fruitverkoop. ‘Je kunt jaren experimenteren en onderzoeken, maar we hebben die tijd niet. We eten nú te weinig groente en fruit’, aldus Bemelmans na de presentatie van de onderzoeksresultaten van het Ga-voor-kleurlab. CBL-woordvoerder Else de Kwaasteniet zei in reactie hierop tegen Distrifood: ‘In supermarkten wordt heel veel aandacht gegeven aan dit onderwerp. Zo krijgt vers een prominente plek, vaak direct bij binnenkomst. En elke keten gaat er op zijn eigen, creatieve manier mee om.’ (Distrifood 25, 2019).

Reageer op dit artikel